przez soltys_viara » 20 lip 2024, o 16:55
Potrzebne będą:
- nowy sworzeń nr GM 352800 90512982
- klucz do kół
- dwa klucze nasadowe lub oczkowe 18mm
- wiertarka i wiertło do metalu 5-6-8mm jeśli mamy jeszcze oryginalny sworzeń zamontowany na nitach
- podnośnik, kobyłki
- ściągacz, widelec do sworzni
- odrdzewiacz
- wybijaki
- młotek
- klucz dynamometryczny
- kątomierz klucza dynamometrycznego
Sam sworzeń montowany na śruby jesteśmy w stanie wymienić bez kanału. Jeśli będziemy demontować wahacz do rozwiercania nitów oryginalnego sworznia, przydałby się kanał, może nie do samego demontażu, bo da się to zrobić bez kanału ale później do przykręcenia go w odpowiednim położeniu. Ale o tym później.
Podnosimy i zabezpieczamy kobyłkami auto. Odkręcamy i zdejmujemy koło. Wszystkie elementy które będziemy odkręcać dobrze najpierw spryskać odrdzewiaczem i oczyścić wszystkie gwinty. W pierwszej kolejności musimy uwolnić sworzeń od zwrotnicy. Klucz 18 mm i odkręcamy nakrętkę i wyjmujemy śrubę. Na zdjęciu założony jest już nowy sworzeń i odkręcona nakrętka.
- sworzeńzwrotnicy(1)_copy_1594x2118.jpg (242.28 KiB) Przeglądane 4715 razy
Zakładamy ściągacz i wyciągamy sworzeń z zwrotnicy. Jeśli nasz ściągacz nie podejdzie, jest tam bardzo mało miejsca, możemy wybić go widelcem. Jeśli siedzi bardzo mocno, dużo ułatwić nam może też wcześniejsze wymontowanie końcówki drążka, wtedy możemy swobodnie poruszać zwrotnicą na boki co może pomóc obluzować zapieczony sworzeń.
Teraz opcje są dwie. Jeśli sworzeń wcześniej był już wymieniany to wystarczy odkręcić trzy nakrętki, wyjąć śruby i go wymienić. Jeśli mamy jeszcze oryginalny będzie trzeba rozwiercić nity którymi jest przymocowany. Łatwiej będzie to zrobić na stole w imadle niż pod autem więc możemy zdemontować cały wahacz lub próbować rozwiercać bez demontażu.
-
soltys_viara
- Klubowicz
-
- Posty: 173
- Dołączył(a): 2 kwi 2019, o 06:33
- Silnik: 1.4 Z14XEP
-
soltys_viara
- Klubowicz
-
- Posty: 173
- Dołączył(a): 2 kwi 2019, o 06:33
- Silnik: 1.4 Z14XEP
przez soltys_viara » 20 lip 2024, o 17:18
Wyciągamy wahacz, nie powinno tu być problemu.
Oryginalne nity mają na środku małe zagłębienie co ułatwi nam rozwiercenie ich. Bierzemy wiertarkę, na początek wiertło 5mm, nawiercamy centralnie, później większym wiertłem. Jak odpadną już łebki, wybijakiem i młotkiem wybijamy pozostałość. Uważamy oczywiście żeby nie uszkodzić samego wahacza.
- sworzeńor_1(1)_copy_1511x1278.jpg (243.28 KiB) Przeglądane 4712 razy
- sworzeń rozwiercony.jpg (242.04 KiB) Przeglądane 4712 razy
Wkładamy nowy sworzeń i śrubami z zestawu przykręcamy momentem 35Nm
- sworzeń nowy.jpg (243.8 KiB) Przeglądane 4712 razy
Sprawdzamy stan tulei samego wahacza, jeśli są ok montujemy wahacz na swoje miejsce. Według instrukcji serwisowej Opla powinniśmy użyć nowych śrub.
Nr 2000873 11100011 śruba
Nr 2066000 11094488 nakrętka
Według sztuki powinniśmy przykręcić wahacz w momencie kiedy auto stoi już na kołach w swojej normalnej pozycji i z obciążonymi przednimi siedzeniami. Tutaj potrzebny będzie kanał. Więc jedynie przyłapujemy śruby wahacza, dokrecimy je jak już opuścimy auto. Następnie wprowadzamy sworzeń w zwrotnice. Przykręcamy momentem 50Nm. Zakładamy koło, przykręcamy momentem 110Nm. Opuszczamy auto, wchodzimy do kanału i dokręcamy obie śruby momentem 90 Nm + 75° + 15°
Po robocie warto by było podjechać i choć skontrolować czy nie przestawiła się nam zbieżność.
Dziękuję za uwagę
-
soltys_viara
- Klubowicz
-
- Posty: 173
- Dołączył(a): 2 kwi 2019, o 06:33
- Silnik: 1.4 Z14XEP
-
soltys_viara
- Klubowicz
-
- Posty: 173
- Dołączył(a): 2 kwi 2019, o 06:33
- Silnik: 1.4 Z14XEP
Powrót do Manuale i literatura - czyli zrób to sam
Kto przegląda forum
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 14 gości