przez soltys_viara » 4 kwi 2021, o 11:24
Wymiana tarcz I klock贸w z ty艂u w ASTARA H hatchback Z14XEP 90KM, felga na 5 艣rub
B臋dziemy potrzebowali:
- nowe pe艂ne tarcze na pi臋膰 艣rub, 艣rednica 264m, grubo艣膰 10mm (minimalna dopuszczalna grubo艣膰 8mm) nr orygina艂u 90 575 113
- nowe klocki (grubo艣膰 samej wk艂adki ciernej 10,5mm)
- d艂uga nasadka 10mm do regulacji r臋cznego
- klucz do k贸艂 lub nasadka 17mm
- nasadka 13mm i klucz p艂aski 17mm do odkr臋cenia zacisku
- nasadka torx E20 do odkr臋cenia jarzma zacisku
- klucz TORX T27 do odkr臋cenia tarczy
- klucz 11mm do odkr臋cenia odpowietrznika
- przyrz膮d do cofania t艂oczk贸w hamulcowych z odpowiednim adapterem do wkr臋cania t艂oczka
- podno艣nik samochodowy, koby艂ki, kliny
- m艂otek gumowy
- p艂aski wkr臋tak
- szczypce wyd艂u偶one
- papier 艣cierny, szczotka druciana, zmywacz do hamulc贸w, benzyna ekstrakcyjna, odrdzewiacz
- p艂yn hamulcowy DOT4
Opcjonalnie:
- czujnik zegarowy do sprawdzenia bicia bocznego piasty i tarczy
- klej do gwint贸w o 艣redniej wytrzyma艂o艣ci np. LOCTITE 243
- klucz dynamometryczny
- strzykawka do odessania nadmiaru p艂ynu
- butelka i w臋偶yk o 艣rednicy wewn臋trznej 6mm do spuszczenia p艂ynu z zacisku przy wkr臋caniu t艂oczka
Wymin臋 tarcz i klock贸w zaczynamy od poluzowania linki hamulca r臋cznego. W tym celu zdejmujemy os艂on臋 z艂膮cza OBD, kt贸re znajduje si臋 w konsoli 艣rodkowej pomi臋dzy dr膮偶kiem zmiany bieg贸w a r臋cznym. Chwytamy os艂on臋 palcami od spodu, od strony r臋cznego i zdecydowanym ruchem wyci膮gamy do g贸ry.
- 1.jpg (215.52 KiB) Przegl膮dane 15744 razy
Nast臋pnie zdejmujemy mieszek d藕wigni r臋cznego i wywijamy go do g贸ry. U mnie 艂api膮c go od do艂u wyskoczy艂 z zatrzask贸w bez 偶adnego problemu. D艂ug膮 nasadk膮 10mm wykr臋camy do ko艅ca pr臋ta gwintowanego nakr臋tk臋 regulacyjn膮 i zwalniamy r臋czny.
- 2.jpg (214.68 KiB) Przegl膮dane 15744 razy
Kluczem do k贸艂 lub nasadk膮 17mm poluzowujemy 艣ruby k贸艂. Podnosimy ty艂 samochodu, opuszczamy na koby艂ki i dla bezpiecze艅stwa pod przednie ko艂a podstawiamy kliny. Odkr臋camy i zdejmujemy ko艂a.
Naciskamy w d贸艂 d藕wigni臋 (1) w kt贸rej siedzi ko艅c贸wka linki r臋cznego i j膮 uwalniamy z uchwytu za pomoc膮 np. szczypiec. Nast臋pnie p艂askim wkr臋takiem podwa偶amy i wyci膮gamy podk艂adk臋 zabezpieczaj膮c膮 (2) i wyjmujemy link臋 ze wspornika.
- 3.jpg (238.77 KiB) Przegl膮dane 15744 razy
-
soltys_viara
- Klubowicz
-
- Posty: 173
- Do艂膮czy艂(a): 2 kwi 2019, o 06:33
- Silnik: 1.4 Z14XEP
-
soltys_viara
- Klubowicz
-
- Posty: 173
- Do艂膮czy艂(a): 2 kwi 2019, o 06:33
- Silnik: 1.4 Z14XEP
-
soltys_viara
- Klubowicz
-
- Posty: 173
- Do艂膮czy艂(a): 2 kwi 2019, o 06:33
- Silnik: 1.4 Z14XEP
przez soltys_viara » 4 kwi 2021, o 11:32
Jak mamy ju偶 wszystko zdemontowane bierzemy papier 艣cierny, szczotk臋 drucian膮, 鈥瀢艂osy murzyna鈥, zmywacz do hamulc贸w czy co tam mamy pod r臋k膮 i zabieramy si臋 za czyszczenie piasty, jarzma i zacisku z brudu, rdzy oraz py艂u.
- 10.jpg (167.85 KiB) Przegl膮dane 15743 razy
Po czyszczeniu je艣li dysponujemy czujnikiem zegarowym mo偶emy sprawdzi膰 bicie boczne piasty i tarczy.
Przyst臋pujemy do monta偶u.
Zak艂adamy tarcz臋 i przykr臋camy 艣rub臋 momentem 4Nm. Now膮 tarcz臋 przed monta偶em nale偶y odt艂u艣ci膰 np. benzyn膮 ekstrakcyjn膮, aby usun膮膰 fabryczny 艣rodek konserwuj膮cy. Je艣li mamy tarcze powlekane to nie musimy ich odt艂uszcza膰.
Na jarzmo zak艂adamy blaszki 艣lizgowe (ja mia艂em nowe w komplecie z klockami).
- 11.jpg (220.1 KiB) Przegl膮dane 15743 razy
Sprawdzamy te偶 stan gumowych os艂on prowadnik贸w zacisku, je艣li s膮 uszkodzone nale偶y je wymieni膰. Jarzmo do zwrotnicy przykr臋camy momentem 100Nm. Zaleca si臋 tutaj u偶ycie kleju do gwint贸w o 艣redniej wytrzyma艂o艣ci, po uprzednim oczyszczeniu gwint贸w. W blaszki 艣lizgowe montujemy nowe klocki. Je艣li na klockach mamy strza艂ki kierunkowe, to klocek powinien by膰 zamontowany tak (z odpowiedniej strony tarczy) 偶eby strza艂ka wskazywa艂a kierunek obrotu ko艂a podczas jazdy do przodu.
Nast臋pnie bierzemy zacisk sprawdzamy stan t艂oczka, os艂ony gumowej oraz przewodu gi臋tkiego pod k膮tem uszkodze艅 i wyciek贸w p艂ynu. Montujemy w zacisk przyrz膮d do cofania t艂oczka i wkr臋camy go powoli zgodnie z ruchem wskaz贸wek zegara. Nie mo偶na tutaj u偶y膰 zwyk艂ego wciskacza do t艂oczk贸w poniewa偶 mo偶e to spowodowa膰 uszkodzenie mechanizmu regulacji hamulca r臋cznego.
- 12.jpg (202.09 KiB) Przegl膮dane 15743 razy
-
soltys_viara
- Klubowicz
-
- Posty: 173
- Do艂膮czy艂(a): 2 kwi 2019, o 06:33
- Silnik: 1.4 Z14XEP
przez soltys_viara » 4 kwi 2021, o 11:34
Podczas wkr臋cania t艂oczka p艂yn cofa si臋 do zbiorniczka wi臋c musimy kontrolowa膰 jego stan i w razie czego odessa膰 jego nadmiar za pomoc膮 strzykawki. Mo偶na te偶 zastosowa膰 taki oto patent:
Na odpowietrznik naci膮gamy w臋偶yk kt贸rego koniec umieszczamy w butelce z ma艂膮 ilo艣ci膮 p艂ynu hamulcowego (ko艅c贸wka w臋偶yka musi by膰 zanurzona w p艂ynie). Butelk臋 umieszczamy powy偶ej zacisku, kluczem 11mm odkr臋camy odpowietrznik o oko艂o p贸艂 obrotu i zaczynamy wkr臋ca膰 t艂oczek. Wtedy nadmiar p艂ynu nie cofa si臋 do zbiorniczka tylko sp艂ywa do butelki.
Po wkr臋ceniu t艂oczka do oporu zakr臋camy odpowietrznik momentem 10Nm, zdejmujemy w臋偶yk a nast臋pnie wykr臋camy t艂oczek a偶 wyci臋cie na t艂oczku b臋dzie po艣rodku okienka zacisku hamulca.
- 13.jpg (240.21 KiB) Przegl膮dane 15743 razy
Z klock贸w zdejmujemy foli臋 z ta艣my dwustronnej i delikatnie wsuwamy na nie zacisk uwa偶aj膮c 偶eby za wcze艣nie si臋 nie przyklei艂y. Na 艣ruby zacisku tak偶e powinni艣my u偶y膰 kleju do gwint贸w. Ja mia艂em nowe 艣ruby ju偶 z klejem w zestawie razem z klockami. 艢ruby przykr臋camy momentem 25Nm przytrzymuj膮c prowadniki kluczem p艂askim. Nast臋pnie montujemy link臋 r臋cznego we wsporniku, wciskamy blaszk臋 zabezpieczaj膮c膮, wciskamy w d贸艂 d藕wigni臋 i zak艂adamy w ni膮 ko艅c贸wk臋 linki r臋cznego.
Wciskamy kilkakrotnie mocno peda艂 hamulca 偶eby klocki ustawi艂y si臋 w艂a艣ciwie w stosunku do tarczy. Sprawdzamy poziom p艂ynu hamulcowego i w razie potrzeby uzupe艂niamy. Zak艂adamy ko艂a 艂apiemy 艣rubami przykr臋camy ile si臋 da, dokr臋cimy je p贸藕niej jak ju偶 opu艣cimy auto.
Teraz nie opuszczaj膮c ty艂u auta przechodzimy do regulacji r臋cznego.
Wciskamy kilkukrotnie mocno peda艂 hamulca, kt贸ry po ka偶dym wci艣ni臋ciu powinien wraca膰 do po艂o偶enia wyj艣ciowego, po czym kilkukrotnie zaci膮gamy i zwalniamy r臋czny. Nast臋pnie zaci膮gamy r臋czny do drugiego z臋ba i dokr臋camy nakr臋tk臋 regulacyjn膮 do momentu kiedy tylne ko艂a b臋d膮 stawia艂y lekki op贸r podczas obracania r臋k膮. Zaci膮gamy r臋czny do trzeciego z臋ba i w tym momencie ko艂a powinny by膰 zablokowane (nie da si臋 ich ju偶 obr贸ci膰). Je艣li tak nie jest dokr臋camy jeszcze nakr臋tk臋. R臋czny jest w艂a艣ciwie wyregulowany wtedy kiedy na trzeciej zapadce ko艂a staj膮 d臋ba. Zwalniamy r臋czny i sprawdzamy czy ko艂a obracaj膮 si臋 swobodnie. Je艣li nie, luzujemy troch臋 nakr臋tk臋. Oczywi艣cie si艂a hamowania jednego i drugiego ko艂a musi by膰 taka sama.
Po wyregulowaniu r臋cznego opuszczamy auto, dokr臋camy ko艂a z momentem 110Nm, naci膮gamy i wciskamy mieszek od d藕wigni r臋cznego i wciskamy na swoje miejsce os艂on臋 z艂膮cza OBD.
Nast臋pnie docieramy r臋czny poprzez lekkie jego zaci膮gni臋cie i przejechanie tak z ma艂膮 pr臋dko艣ci膮 ok 300m. Przez okres docierania nowych tarcz i klock贸w przez oko艂o 200km staramy si臋 unika膰 gwa艂townego hamowania.
Dzi臋kuj臋 za uwag臋.
-
soltys_viara
- Klubowicz
-
- Posty: 173
- Do艂膮czy艂(a): 2 kwi 2019, o 06:33
- Silnik: 1.4 Z14XEP
Powr贸t do Manuale i literatura - czyli zr贸b to sam
Kto przegl膮da forum
U偶ytkownicy przegl膮daj膮cy ten dzia艂: Brak zidentyfikowanych u偶ytkownik贸w i 14 go艣ci