Wymiana oleju w silniku Z14XEP 90KM ASTRA H
Potrzebne będą:
- 3,5l oleju (olej zalecany przez OPLA 5W30 lub 5W40 z aprobatą Dexos 2)
- nowy wkład filtra oleju wraz z uszczelką.
W astrach z tym silnikiem stosowane były dwa rodzaje filtra, różniące się wymiarami, w starszych rocznikach o nr 9192425; w nowszych o nr 95526685 (55594651). Które roczniki maja starszy filtr a które nowszy, tego nie wiem, w mojej astrze z 2010r był ten nowszy filtr.
- nasadka 24mm do obudowy filtra oleju
- klucz TORX 40 do korka spustowego miski
- kanał lub podnośnik i kobyłki
- miska na zużyty olej
- zmywacz uniwersalny
- opcjonalnie klucz dynamometryczny
Rozgrzewamy silnik do temperatury roboczej. Wjeżdżamy na kanał lub unosimy i podpieramy przód auta, tak żeby mieć dostęp do korka miski olejowej. Podstawiam puste naczynie do zbierania zużytego oleju pod miskę olejową i kluczem TORX40 odkręcamy korek spustowy uważając żeby się nie poparzyć gorącym olejem.
Nasadką 24mm odkręcamy pokrywę obudowy filtra oleju.
Wyjmujemy stary wkład filtra a z pokrywy ściągamy stara uszczelkę. Jak cały olej już spłynie z miski, czyścimy zmywaczem okolice korka i wkręcamy go kluczem dynamometrycznym momentem 10Nm.
Ja korek wymieniłem na nowy ponieważ stary miał ślady odkręcania przecinakiem!!!
I tu był mały zonk ponieważ nowy korek marki FEBI był na klucz T45 a nie tak jak stary T40 (zakładam że oryginalny).
Następnie montujemy nowy wkład filtra, naciągamy nową uszczelkę na pokrywę, (powinna być w zestawie z wkładem filtra), Pokrywę obudowy filtra przykręcamy momentem 25Nm, taka wartość była wybita na mojej pokrywie. W literaturze znaleźć można też wartość 15Nm, być może dotyczy to starszych filtrów.
Czyścimy zmywaczem wszystkie miejsca, które zostały zabrudzone starym olejem i przystępujemy do nalewania świeżego oleju. Wlewamy najpierw ok 3l, odczekujemy chwilę aż olej spłynie do miski i sprawdzamy poziom na bagnecie, powinien zawierać się pomiędzy min a max. Włączamy silnik i czekamy aż zgaśnie kontrolka ciśnienia oleju i wyłączamy silnik. Po kilku minutach ponownie sprawdzamy poziom oleju na bagnecie i ewentualnie uzupełniamy jego poziom. Ja osobiście utrzymuję poziom oleju powyżej połowy na miarce, ponoć rozrząd na łańcuchu nie lubi zbyt niskiego poziomu oleju. Zostaje jeszcze tylko krótka przejażdżka i sprawdzenie czy nie ma gdzieś wycieków spod korka lub pokrywy.
Dziękuję za uwagę