Opel Astra III


Przebieg licznik gości
Astra | porady | usterki | akcje serwisowe | forum | giełda | powiadomienia | kontakt | szukaj | o stronie

Brak pierwszego biegu wentylatora chlodnicy

Moderator: piotii

Re: Brak pierwszego biegu wentylatora chlodnicy

Postprzez jactra » 12 cze 2016, o 07:36

W celu ustalenia na który pin podawane jest napięcie przy pierwszym biegu odłącz wtyczkę od wentylatora, włącz klimę i za pomocą miernika sprawdź na który pin podawane jest napięcie, po chwili powinno zniknąć i pojawić się na innym pinie. To będzie drugi bieg. Pomylenie pinów 2 z 3 spowoduje że nie zakręci na pierwszym biegu. Ja po zmontowaniu całego rezystora z bezpiecznikiem podłączyłem na krótko z aku i sprawdziłem czy cały układ zadziała.
jactra
Kierowca
 
Posty: 22
Dołączył(a): 9 cze 2015, o 12:53
Silnik: 1.6 Z16XEP

Re: Brak pierwszego biegu wentylatora chlodnicy

Postprzez Mateusz_E » 12 cze 2016, o 08:15

Ok.
A mostki pomiędzy pinami we wtyczce narysowane na schemacie z elektrody mają tak samo być wykonane?

Pozdrawiam.
Obrazek
Mateusz_E
Kierowca
 
Posty: 26
Dołączył(a): 10 cze 2016, o 09:00
Lokalizacja: Jaworzno
Silnik: 1.9 CDTI Z19DT

Re: Brak pierwszego biegu wentylatora chlodnicy

Postprzez jactra » 12 cze 2016, o 12:13

Nie bardzo wiem o czym piszesz. Ten ostatni schemat pokazuje jak wygląda miejsce mocowania rezystora z bezpiecznikiem po wycięciu rezystora (u mnie był taki zielony). Poszczególne blaszki ("piny") oznaczone są cyferkami. Schemat obrazuje jak połączyć ze sobą bezpiecznik i rezystor.
jactra
Kierowca
 
Posty: 22
Dołączył(a): 9 cze 2015, o 12:53
Silnik: 1.6 Z16XEP

Re: Brak pierwszego biegu wentylatora chlodnicy

Postprzez Mateusz_E » 12 cze 2016, o 17:08

Mostki czy zworki, jak by tego nie nazywać, są naniesione na ten schemat, który jest na forum elektroda w linku, który mi przedtem podałeś, niebieskim zdaje się kolorem. Oczywiście poza tym widać tam również termik i spiralę.
Jakby nie było - prędzej niż w przyszłą sobotę nie będę miał czasu tego zrobić więc w tygodniu ogarnę zakupy pod tą robotę i dam znać co mi z tego wyszło.

Zastanawiam się tylko czy grzanie się oporowego drutu nie spowoduje uszkodzenia obudowy wentylatora lub samej wtyczki? Pasowało by później zainstalować ją odwrotnie by była lepiej chłodzona powietrzem.

EDIT.

Pozaglądałem tam.

Mam taki rezystor:

DSC_1600.jpg
DSC_1600.jpg (23.88 KiB) Przeglądane 20834 razy


W dodatku sprawny. :)

Odpinając wtyczkę wentylatora znalazłem tam śniedź, którą usunąłem i wrócił I bieg. Swoją drogą to wtyczka 3-pinowa, a więc nieco inna niż opisywaliście.
Okazuje się, jednak, że wentylatorek pracuje na I biegu, później temperatura wzrasta i wchodzi na II bieg, a jak ma już wrócić z powrotem na I bieg to nie może ruszyć. Trzeba pomóc mu ręcznie, popychając lekko łopatki. Jeżeli tego nie zrobię, to wentylator chłodnicy silnika chce oszaleć, żeby wszystko schłodzić ale bezskutecznie, dopóki nie uruchomi się właśnie wentylator chłodnicy klimy.
Wszystko to sprowadza mnie do tego wątku i wymiany szczotek:

viewtopic.php?f=4&t=2690&p=16024#p16024

albo do wymiany całego wiatraka za, bagatela, 700 zł. Ale zdecydowanie wolę ten ruch bo używka może tak samo być zużyta lub po prostu wiele nie pociągnąć... A jak robić, to robić dobrze.

Nie mniej jednak wnioski z tego wątku cenne. Jeszcze raz dziękuję za zainteresowanie tematem.

Pozdrawiam.
Obrazek
Mateusz_E
Kierowca
 
Posty: 26
Dołączył(a): 10 cze 2016, o 09:00
Lokalizacja: Jaworzno
Silnik: 1.9 CDTI Z19DT

Re: Brak pierwszego biegu wentylatora chlodnicy

Postprzez Horas91 » 11 lip 2016, o 18:05

Witam,

Już piszę, na stracie, że w mojej astrze mam 2 wentylatory.
Błąd jaki widzę to brak 1 i 2 biegu ale 3 już mam - wymieniałem już 2 razy bezpiecznik ale po 15 minutach jest znowu spalony...

I teraz pytanie...
Który wentylator odpowiada za które biegi? Ten pomiędzy zderzakiem a chlodnicą, czy między chłodnicą a silnikiem ?

Teraz jestem za granicą, bezpiecznik mogę kupić tylko na zamówienie(4 dni muszę czekać) a chciałbym sobie zamówić odpowiedni wentylator w polsce.

Pozdrawiam
Horas91
Nauka jazdy
 
Posty: 5
Dołączył(a): 11 lip 2016, o 17:59
Silnik: 1.9 CDTI Z19DT

Re: Brak pierwszego biegu wentylatora chlodnicy

Postprzez Mateusz_E » 11 lip 2016, o 20:14

Cześć.
Piszesz o jakichś biegach ale nie piszesz już, którego wentylatora te informacje dotyczą.
Piszesz, że przepala się bezpiecznik. Ale jaki ma numer? Rozumiem, że w skrzynce w komorze silnika?
Te dwa wentylatory są sterowane niezależnie i każdy z nich ma 2 biegi. Nie zauważyłem, żeby były 3 prędkości.
Gdy klimatyzacja nie pracuje - za chłodzenie silnika odpowiada ten wiatraczek schowany między chłodnicami, a silnikiem (czyli od chłodnicy silnika). Gdy klima pracuje z resztą też, tyle że załącza się rzadziej. Czasem, gdy wyjątkowo nie daje sobie rady w upale - komputer uruchamia dodatkowo ten pomiędzy zderzakiem, a chłodnicami (czyli od chłodnicy klimatyzacji) w celu szybszego odebrania temperatury z chłodnicy silnika, nawet gdy klimatyzacja jest wyłączona. Tyle teorii, w praktyce może być inaczej, choćby w wyniku błędnego działania czujników.
Doszedłem do tego krok po kroku, gdy sam miałem problem z wentylatorem chłodnicy klimatyzacji.
Napisz coś więcej i dokładnie, a zapewne jakoś pomożemy.

Pozdrawiam.
Obrazek
Mateusz_E
Kierowca
 
Posty: 26
Dołączył(a): 10 cze 2016, o 09:00
Lokalizacja: Jaworzno
Silnik: 1.9 CDTI Z19DT

Re: Brak pierwszego biegu wentylatora chlodnicy

Postprzez Horas91 » 11 lip 2016, o 20:50

Przepala mi bezpiecznik nr. 5 w komorze silnika.

Wy pedałowanie błędów pokazuje błąd 1 i drugiego biegu wentylatora -> spalony bezpiecznik, wymieniam bezpiecznik i za 15 minut to samo.
Jestem w stanie kupić nowy wentylator, tylko który :D
Horas91
Nauka jazdy
 
Posty: 5
Dołączył(a): 11 lip 2016, o 17:59
Silnik: 1.9 CDTI Z19DT

Re: Brak pierwszego biegu wentylatora chlodnicy

Postprzez Mateusz_E » 11 lip 2016, o 21:41

No tak...

Komputer myśli algorytmem więc ten komunikat jest uzasadniony.

Na zimnym silniku, sprawdź działanie wentylatora klimatyzacji - odpal auto i włącz klimę. Do kilkudziesięciu sekund ten wiatraczek z przodu, między zderzakiem, a pierwszą chłodnicą (chłodnica klimatyzacji - ujrzysz go po zdjęciu atrapy grilla) powinien zacząć kręcić na I biegu. Ma kręcić się na wolnym biegu niezależnie od temperatury otoczenia. Załączeni jednak następuje po kilku - kilkunastu sekundach. Jeżeli jest gorąco, to po chwili przejdzie na II bieg i będzie tak zapierdalał, żeby tylko schładzanie było możliwie najbardziej efektywne. Czujniki od klimy zrobią swoje. Możliwe też, że po wyłączeniu biegu I włączy bieg II raz, przerwie... Włączy znowu od razu bieg II... Szarpnie autem raz, drugi, trzeci i już nie przestanie kręcić. Ogromna różnica temperatur może powodować takie zachowania układu klimy.

Jak już będziesz pewien, że ten wiatrak śmiga jak należy to przyjrzysz się temu między silnikiem, a chłodnicami, czyli wentylatorowi chłodnicy silnika. Wtedy musisz nagrzać silnik. Obecnie o to nie trudno.

Ja, gdy miałem problem z wentylatorem klimy nie miałem błędów. Ale, jak piszę tu: viewtopic.php?f=4&t=2690&start=10
wentylator ten raz pracował ok, czyli najpierw I bieg, potem II, a czasem tylko w sekwencji "cisza - II bieg", co powodowało szarpanie autem i lekkie falowanie chłodu w nawiewach.

Bezpieczniki:

<code>
nr 5 I = 30 / 40 A wentylator chłodnicy (prąd znamionowy zależy od wersji silnika i wyposażenia)
nr 6 I = 20 / 30 / 40 A wentylator chłodnicy (prąd znamionowy zależy od wersji silnika i wyposażenia)
</code>

nie pozostają tu bez znaczenia.

Jak wykluczysz ten pierwszy od klimy to musisz pochylić się nad tym od chłodnicy silnika.
Czy on w ogóle się załącza?

Przejdź w tryb BC, wejdź na ten ekran z temperaturą na czujniku i silnika i patrz/słuchaj co się w aucie dzieje....

Może tylko rezystor w silniku wentylatora chłodnicy silnika samochodu?

Trzeba sprawdzić wszystko.

Pozdrawiam.
Obrazek
Mateusz_E
Kierowca
 
Posty: 26
Dołączył(a): 10 cze 2016, o 09:00
Lokalizacja: Jaworzno
Silnik: 1.9 CDTI Z19DT

Re: Brak pierwszego biegu wentylatora chlodnicy

Postprzez Horas91 » 12 lip 2016, o 17:07

No tak...

Komputer myśli algorytmem więc ten komunikat jest uzasadniony.

Na zimnym silniku, sprawdź działanie wentylatora klimatyzacji - odpal auto i włącz klimę. Do kilkudziesięciu sekund ten wiatraczek z przodu, między zderzakiem, a pierwszą chłodnicą (chłodnica klimatyzacji - ujrzysz go po zdjęciu atrapy grilla) powinien zacząć kręcić na I biegu. Ma kręcić się na wolnym biegu niezależnie od temperatury otoczenia. Załączeni jednak następuje po kilku - kilkunastu sekundach. Jeżeli jest gorąco, to po chwili przejdzie na II bieg i będzie tak zapierdalał, żeby tylko schładzanie było możliwie najbardziej efektywne. Czujniki od klimy zrobią swoje. Możliwe też, że po wyłączeniu biegu I włączy bieg II raz, przerwie... Włączy znowu od razu bieg II... Szarpnie autem raz, drugi, trzeci i już nie przestanie kręcić. Ogromna różnica temperatur może powodować takie zachowania układu klimy.


Sprawdziłem i ten pomiędzy zderzakiem a chłodnicą nie działa(brak aktualnie bezpiecznika bo jest spalony) ale z twoich informacji wynika, że bezpiecznik nr. 5 odpowiada właśnie za jego prace.

Jak już będziesz pewien, że ten wiatrak śmiga jak należy to przyjrzysz się temu między silnikiem, a chłodnicami, czyli wentylatorowi chłodnicy silnika. Wtedy musisz nagrzać silnik. Obecnie o to nie trudno.


Nie wiem czy chłodzi silnik(tzn. ile ma biegów) ale wystarczy, że włączę Klimę na 10 sekund i ten wentylator od razu zapierdziela tak, że nie sposób go nie usłyszeć.

<code>
nr 5 I = 30 / 40 A wentylator chłodnicy (prąd znamionowy zależy od wersji silnika i wyposażenia)
nr 6 I = 20 / 30 / 40 A wentylator chłodnicy (prąd znamionowy zależy od wersji silnika i wyposażenia)
</code>

nie pozostają tu bez znaczenia.

Jak wykluczysz ten pierwszy od klimy to musisz pochylić się nad tym od chłodnicy silnika.
Czy on w ogóle się załącza?

Przejdź w tryb BC, wejdź na ten ekran z temperaturą na czujniku i silnika i patrz/słuchaj co się w aucie dzieje....


Mam radio cd30 mp3 - nie potrafię znaleźć tego menu, trzymam BC i nic się nie dzieje ;/

Może tylko rezystor w silniku wentylatora chłodnicy silnika samochodu?


Jutro będę rozbierał atrapę i przyglądnę się lepiej temu wentylatorkowi pomiędzy zderzakiem a chłodnicą.

Jak tylko coś ustalę to podzielę się informacją dla potomnych :)

Nie mniej bardzo Ci dziękuje za pomoc.
Horas91
Nauka jazdy
 
Posty: 5
Dołączył(a): 11 lip 2016, o 17:59
Silnik: 1.9 CDTI Z19DT

Re: Brak pierwszego biegu wentylatora chlodnicy

Postprzez Mateusz_E » 13 lip 2016, o 14:11

Cześć.

Wejście w tryb diagnostyczny w BC, czy ukryte menu, czy jak to jeszcze inaczej jest nazywane realizuje się poprzez przytrzymanie przycisku "Settings" do momentu usłyszenia piknięcia w głośnikach. Wtedy kolejne naciśnięcia przycisku "BC" przełączają kolejne informacje na wyświetlaczu. Warunkiem włączenia tego trybu jest to, że trzeba mieć to odblokowane.
Więcej info, w zalezności od tego jaki masz wyświetlacz, tu:
http://astra-3.pl/porada-astra-h-temper ... -odczyt#up

Skoro ten drugi wentylator po włączeniu klimy zaraz załącza się na najszybszym biegu to dobrze, tzn. wiadomo, że on sam i oczujnikowanie jest O.K. Dzieje się tak dlatego, że komputer za wszelką cenę chce obniżyć temperaturę chłodnicy klimatyzacji. Ale uwaga! Skoro ten pierwszy wiatrak się nie załącza - grozi to rozszczelnieniem układu klimatyzacji bo będzie za duże ciśnienie!
Skoro przepala bezpiecznik to niestety należy się spodziewać, że silnik wentylatora jest uszkodzony (zwarcie). Ale może być też prostsza sprawa, np. woda we wtyczce. Sprawdź wszystko po kolei. Podałem Ci temat w odpowiedzi sprzed dwóch dni, gdzie opisane jest, jak ten wiatrak zdemontować i rozebrać. Bardzo proste, a ja nie jestem asem auto - mechaniki - elektryki.

Daj znać, jak poszło. Używane wentylatory w rozsądnej cenie są na alledrogo. Nówka to większy wydatek rzędu 700 zł wzwyż.

Pozdrawiam.
Obrazek
Mateusz_E
Kierowca
 
Posty: 26
Dołączył(a): 10 cze 2016, o 09:00
Lokalizacja: Jaworzno
Silnik: 1.9 CDTI Z19DT

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Klimatyzacja i ogrzewanie

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 10 gości

stat4u