Okazuje się, że strzelone przednie piasty w AH i ZB to dość częsta przypadłość. Padają z dwóch powodów. Albo pada łożysko, albo elektryka, gdyż piasty niestety są zintegrowane z czujnikiem ABS, który jest przy okazji czujnikiem prędkości koła. Tak więc zasadniczo mamy trzy objawy:
a) klasyczne buczenie pochodzące od strzelonego łożyska
b) świecą się ni stąd ni zowąd kontrolki od ABS i ESP
c) szaleje prędkościomierz. Np. stoimy a on pokazuje, że jedziemy z jakąś tam prędkością
UWAGA: W AH i ZB stosowano aż 3 rodzaje piast, kompletnie nie pasujących. Trzeba wiedzieć co się ma u siebie, o czym niżej:
Generalnie wszystkie ‘słabsze’ wersje AH i ZB miały w pierwszych rocznikach lub wciąż mają GM 93178652. Przez słabsze wersje mam na myśli 1.6xep i xer, 1.8xer, 2.0ler, 2.2, 1.9dt, na półoś 22mm, ilość zębów w piaście: 33. Dth ma półoś 24mm, według mojej wiedzy. Musi tak być gdyż nakrętka z czoła trzymająca półoś z piastą ma średnicę gwintu 32mm w z19dt, a 24mm w z19dth.
Od 2006 piasta ta została zmieniona na droższą (półoś wciąż 22mm) o numerze 93188477. Jednak zmienioną ją w 1.6xnt, 1.9dt, 1.7, 20ler, 2.2. Czyli dla 1.6xer or 1.8xer nie zmieniła się. Czyli np AH i ZB 1.8 zawsze ma numer 93178652 bez względu na rocznik.
Po czym poznać którą mamy piastę? Jak mamy ją wyciągniętą, to od razu widać, że starszy model ma ścięte/kanciaste końcówki przy otworach na śruby a gumowa osłona przewodu przy piaście jest również kanciasta, o prostych kątach. W późniejszym modelu końcówki przy otworach są półokrągłe a osłona gumowa przewodu jest trójkątna. Jeśli piastę mamy wciąż na aucie, to poznamy ją tylko po osłonie przewodu. Trzeba podnieść auto i rzucić okiem na końcówkę przewodu przy piaście, od strony zacisku hamulca, co widać na tej fotce:
A tu fotka zestawiająca obie piasty. Po lewej stara a po prawej nowa piasta. Obie piasty mają 33 zęby:
Ceny piast w ASO są z kosmosu, odpowiednio 1200 i 1400zł, więc szukamy zamienników, np. polecany SKF. I tak:
Stara piasta GM: 93178652 to SKF: VKBA3651
Nowa piasta GM: 93188477 to SKF: VKBA6688
Piasta dla mocniejszych wersji AH i ZB, tzn dla 19dth oraz z20leh, ma półokrągłe końcówki i trójkątna osłonę przewodu, czyli wygląda niemal identycznie jak ta nowsza wersja dla słabszych AH i ZB. Tak więc patrząc na nowszą wersję słabszych AH i ZB i na piastę dla z19dth i 20leh trudno nam będzie je odróżnić. Ale jest jeden sposób. Trzeba policzyć zęby. Jak pisałem wyżej tamte mają 33 zęby, a piasty dla dth i leh maja 30 zębów. Dla tych wersji istnieją również dwa numery ale, to tylko zmiana numeru a piasty są te same i dla obydwóch numerów SKF ma ten sam model, tzn SKF VKBA 6506.
Pierwszy numer to 93186389, później zmieniony na 93182913.
Uwaga na piasty używane z allegro. Jest ich dziesiątki, zwłaszcza, że te same są dla Astry H i Zafiry B, jednak sprzedawcy nie mają zielonego pojęcia, że są aż 3 rodzaje i najczęściej piszą tylko, że np z 1.9 cdti.
Co zrobić żeby się nie pomylić przy kupnie używki? Jeśli mamy słabsze silniki w AH i ZB, to patrzymy czy mamy osłonę przewodu kanciastą czy trójkątną. Jeśli kanciastą to sprawa jasna, każda kanciasta z allegro musi pasować. Jeśli mamy trójkątną osłonę, to niestety sprzedawca samo może nie wiedzieć czy ma wersję dla słabszych czy mocniejszych AH i ZB. Więc go ładnie prosimy by policzył zęby. Jeśli 33 to dla słabszych silników, jeśli 30 to dla mocniejszych.
Wszystkie 3 piasty z SKF:
A teraz tutek, czyli ‘how to’
Niżej mamy filmik jak wymienić piastę. Co prawda to Pontiac, ale auto należy do grupy GM także u nas jest identycznie.
Czyli tak:
1. Jak nie mamy pneumata to lepiej zacząć od razu od odkręcenia nakrętki 32mm z czoła od osi by sprawdzić czy w ogóle damy radę ją odkręcić. Trzeba wziąć klucz i jakąś dość długą przedłużkę bo bardzo ciężko odkręcić tę nakrętkę. Jest przykręcona ponad 2x mocniej niż śruba od koła. Trzeba jeszcze znaleźć jakiś sposób na skontrowanie całej piasty żeby sie nie kręciła podczas odkręcania, stąd np. ktoś może trzymać nogę na hamulcu.
2. Teraz odkręcamy zacisk wraz z jarzmem od tyłu, 2x19mm. Po ściągnięciu zacisku podwieszamy go żeby nie naciągnąć i urwać przewodu hamulcowego.
3. Odkręcamy tarczę, imbus chyba 5mm
4. odpinamy czujnik ABS'u wychodzący z piasty
5. I teraz odkręcamy 3 śruby trzymające piastę do zwrotnicy. Są widoczne od tyłu, od strony silnika
Tu widać dwie z nich:
A tu już ładnie widać wszystkie trzy:
6. I ściągamy zwrotnicę, zejdzie też metalowa osłona.
7. Skręcamy wszystko z powrotem. Te 3 śruby trzeba przykręcić siłą 90Nm, czyli dość mocno. Jarzmo zacisku hamulca (2x19mm) dokręcamy siłą 100Nm.
8. Nakrętkę trzymająca półoś przykręcamy siłą 250Nm, czyli bardzo mocno, dla porównania koła przykręcamy siłą 110Nm
http://www.youtube.com/watch?v=eB9mrc4K0-c