Strona 1 z 1

Rodzaj skrzyni i ilość potrzebnego oleju do wymiany

PostNapisane: 7 wrz 2015, o 16:01
przez Adrian
Siemka

Przyszedł mi do głowy pomysł, aby wymienić płyny eksploatacyjne w oplu, głównie chodzi mi o wymianę oleju w skrzyni biegów, z resztą sobie poradzę. Po przeszukaniu różnych forum związanych z tym modelem, znalazłem dosyć dużo informacji, których nie jestem do końca pewien. Jak wiadomo, mnóstwo tematów, i wiele doświadczeń, ja jako laik, nie jestem w stanie wydedukować najodpowiedniejszych z nich. Proszę o jakąś podpowiedz, co do uzyskanych prze ze mnie informacji.

Silnik 1.4xep, jaka mogła być montowana skrzynia biegów, i ile oleju szykować? Z tego co wyczytałem to f13, ale pewien być nie mogę, autor postu też nie był pewny :) Różnie ludzie pisali, wartości na prawdę rozbieżne, od 1,6l. przez 2,2l. a nawet ktoś napisał, że 2,7l.
Dla mnie to duża różnica, bo nie wiem ile oleju zamówić, jeżeli kupię 2l. a będzie potrzebne 2,7l. to będę musiał domawiać, a w okolicznych sklepach nie dostanę takiego samego z GM.
Co do oleju, czy musi to być olej GM SAE 75W-85 API GL4? Czy po prostu tak jak do silnika, wybieram sobie jakąś markę spełniającą normy i gęstości oleju?

Wymiana oleju w skrzyni jest dokładnie opisana przez moderatora, więc o nią nawet nie pytam :)
Oto link: viewtopic.php?f=16&t=2049&p=8499&hilit=wymiana+oleju+w+skrzyni+bieg%C3%B3w#p8499

Re: Rodzaj skrzyni i ilość potrzebnego oleju do wymiany

PostNapisane: 7 wrz 2015, o 16:03
przez Adrian
Jeszcze małe pytanko, czy jeżeli odkręcę dekielek dyferencjału, będę potrzebował nowej uszczelki?

Re: Rodzaj skrzyni i ilość potrzebnego oleju do wymiany

PostNapisane: 7 wrz 2015, o 23:34
przez Adrian
Spędziłem kilka ładnych godzin na szukaniu i znalazłem :)
Chciałbym, aby temat nie był zamykany, może komuś jeszcze wpadnie do głowy pomysł wymiany oleju w skrzyni i będzie miał bez szukania godzinami :)

1.4xep skrzynia f-13. Oleju w f13 powinno być 1,6l.

Skrzynie biegów Opel posiadają symbol składający sie z jednej litery i dwóch cyfr. Wyjątkiem są skrzynie biegów konstrukcji Renault o oznaczeniu PF1, PK5, PF6 i PK6.

Cyfry umieszczone po literze oznaczają maksymalny moment który przenosi dana konstrukcja skrzyni biegów. Aby otrzymać wartośc momentu należy obie cyfry pomnożyć przez 10. Np. M32 to skrzynia, która przenosi momenty do 320 Nm, a F40 do 400 Nm.

Symbol oznacza typ i konstrukcje skrzyni biegów. Symbol nie informuje o przełożeniach występujących w danej skrzyni biegów.

Oznaczenie F (front/przód) w symbolu oznacza, iż jest to skrzynia biegów napędzająca przednie koła, a R (rear/tył) koła tylne. Litera W (wide) przed liczbami określającymi przełozenie oznacza długie przełożenia, a litera C (close) przełożenia krótkie.

Jedyne co mnie zastanawia to czy ta uszczelka od pokrywki dyferencjału musi być wymieniona? Koszt nie wielki, a dwa razy nie chcę robić i tracić cennego czasu :)

Re: Rodzaj skrzyni i ilość potrzebnego oleju do wymiany

PostNapisane: 7 wrz 2015, o 23:51
przez Adrian
Uszczelkę warto wymienić :) Dzięki za pomoc, Elo ;)

Re: Rodzaj skrzyni i ilość potrzebnego oleju do wymiany

PostNapisane: 16 wrz 2015, o 09:45
przez elmer
Hejka kolego, co do rozbieżności w ilości oleju do skrzyni to przyczyna jest prosta. Jedni ludzie piszą ile wlali jak wymieniali olej a inni jak zrzucali skrzynię. Wtedy ubywa ci prawie cały olej. Inni piszą jeszcze więcej bo np brali skrzynie na remont i wtedy jest w niej totalne zero ;)

Ja jak podliczyłem koszt zakupu uszczelki pod korek i koszt oleju GM to stwierdziłem że już lepiej jechać wymienić w oplu. Jak odjąłem koszty materiałów to mi wyszło z 40 zł za robotę w aso ;)

Re: Rodzaj skrzyni i ilość potrzebnego oleju do wymiany

PostNapisane: 18 wrz 2015, o 22:54
przez Adrian
Muszę powiedzieć, że wymiana oleju w manualnej skrzyni biegów jest psu na budę potrzebna :P koszt 100 zł (wliczając flaszkę dla mechanika, za wypożyczenie kanału i narzędzi), oleju przez 132tyś km nie ubyło prawie wcale, może 100ml. Organoleptycznie, olej nie zmieniony prawie wcale, kolor zapach, konsystencja taka sama jak w nowym oleju, jedyne co zaobserwowałem to spora ilość opiłków na korku kontrolnym z magnesem.

Wniosek, nie warto wymieniać oleju w skrzyni manualnej! Warto sprawdzić jego poziom, a w razie potrzeby dolać odpowiednią ilość i oczyścić magnes z opiłków (nie dmuchajcie go sprężonym powietrzem, nie jest przykręcony i wystrzeli, osobiście znalazłem po 3 dniach szukania) :)