Opel Astra III


Przebieg licznik gości
Astra | porady | usterki | akcje serwisowe | forum | giełda | powiadomienia | kontakt | szukaj | o stronie

Wymiana oleju w silniku Z14XEP 90KM ASTRA H

Wymiana oleju w silniku Z14XEP 90KM ASTRA H

Postprzez soltys_viara » 17 wrz 2020, o 21:48

Wymiana oleju w silniku Z14XEP 90KM ASTRA H

Potrzebne będą:
- 3,5l oleju (olej zalecany przez OPLA 5W30 lub 5W40 z aprobatą Dexos 2)
- nowy wkład filtra oleju wraz z uszczelką.
W astrach z tym silnikiem stosowane były dwa rodzaje filtra, różniące się wymiarami, w starszych rocznikach o nr 9192425; w nowszych o nr 95526685 (55594651). Które roczniki maja starszy filtr a które nowszy, tego nie wiem, w mojej astrze z 2010r był ten nowszy filtr.
- nasadka 24mm do obudowy filtra oleju
- klucz TORX 40 do korka spustowego miski
- kanał lub podnośnik i kobyłki
- miska na zużyty olej
- zmywacz uniwersalny
- opcjonalnie klucz dynamometryczny

Rozgrzewamy silnik do temperatury roboczej. Wjeżdżamy na kanał lub unosimy i podpieramy przód auta, tak żeby mieć dostęp do korka miski olejowej. Podstawiam puste naczynie do zbierania zużytego oleju pod miskę olejową i kluczem TORX40 odkręcamy korek spustowy uważając żeby się nie poparzyć gorącym olejem.

1.jpg
1.jpg (216.89 KiB) Przeglądane 10753 razy


Nasadką 24mm odkręcamy pokrywę obudowy filtra oleju.

2.jpg
2.jpg (217.11 KiB) Przeglądane 10753 razy


Wyjmujemy stary wkład filtra a z pokrywy ściągamy stara uszczelkę. Jak cały olej już spłynie z miski, czyścimy zmywaczem okolice korka i wkręcamy go kluczem dynamometrycznym momentem 10Nm.
Ja korek wymieniłem na nowy ponieważ stary miał ślady odkręcania przecinakiem!!!

3.jpg
3.jpg (160.49 KiB) Przeglądane 10753 razy


I tu był mały zonk ponieważ nowy korek marki FEBI był na klucz T45 a nie tak jak stary T40 (zakładam że oryginalny).

Następnie montujemy nowy wkład filtra, naciągamy nową uszczelkę na pokrywę, (powinna być w zestawie z wkładem filtra), Pokrywę obudowy filtra przykręcamy momentem 25Nm, taka wartość była wybita na mojej pokrywie. W literaturze znaleźć można też wartość 15Nm, być może dotyczy to starszych filtrów.

Czyścimy zmywaczem wszystkie miejsca, które zostały zabrudzone starym olejem i przystępujemy do nalewania świeżego oleju. Wlewamy najpierw ok 3l, odczekujemy chwilę aż olej spłynie do miski i sprawdzamy poziom na bagnecie, powinien zawierać się pomiędzy min a max. Włączamy silnik i czekamy aż zgaśnie kontrolka ciśnienia oleju i wyłączamy silnik. Po kilku minutach ponownie sprawdzamy poziom oleju na bagnecie i ewentualnie uzupełniamy jego poziom. Ja osobiście utrzymuję poziom oleju powyżej połowy na miarce, ponoć rozrząd na łańcuchu nie lubi zbyt niskiego poziomu oleju. Zostaje jeszcze tylko krótka przejażdżka i sprawdzenie czy nie ma gdzieś wycieków spod korka lub pokrywy.

Dziękuję za uwagę :)
soltys_viara
Klubowicz
 
Posty: 173
Dołączył(a): 2 kwi 2019, o 06:33
Silnik: 1.4 Z14XEP

Powrót do Manuale i literatura - czyli zrób to sam

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 8 gości

stat4u