Strona 1 z 1

Wymiana tarcz i klocków przednich ASTRA H Z14XEP 90KM

PostNapisane: 22 lip 2020, o 18:27
przez soltys_viara
Wymiana tarcz hamulcowych i klocków koła przedniego w ASTRZE H hatchback, felga na 5 śrub, silnik Z14XEP 90KM.

Potrzebne będą:
- nowe tarcze wentylowane na 5 śrub, średnica 280 mm, grubość tarczy nowej 25mm (minimalna grubość 22mm)
- nowe klocki, w moim przypadku klocki z akustycznym czujnikiem zużycia
- podnośnik samochodowy, kobyłki, kliny pod koła
- klucz do kół lub nasadka 17mm i pokrętło do nasadek
- płaski wkrętak
- imbus H7 do odkręcenia zacisku
- nasadka 18mm do odkręcenia jarzma
- imbus H5 do odkręcenia śruby centrującej tarczę
- młotek gumowy
- odrdzewiacz
- coś do czyszczenia z rdzy, papier ścierny, szczotka druciana (ja użyłem krążka tzw „włosy murzyna” zamontowanego we wkrętarce)
- zmywacz do hamulców
- benzyna ekstrakcyjna
- szmatki, ręcznik papierowy
Opcjonalnie:
- przyrząd do cofania tłoczków hamulcowych
- klucz płaski / oczkowy 9mm do odpowietrznika
- czujnik zegarowy do sprawdzenia bicia bocznego piasty i tarczy
- smar do prowadnic klocków
- klej do gwintów o średniej wytrzymałości np. LOCTITE 243
- klucz dynamometryczny

Zaczynamy od poluzowania śrub koła kluczem do kół lub nasadką 17mm, następnie pod tylne koła podstawiamy kliny, podnosimy auto i opuszczamy na kobyłki. Odkręcamy i zdejmujemy koło. Jeśli nasza Astra wyposażona jest w czujnik zużycia klocków wyciągamy go z klocka (u mnie nie było). Płaskim wkrętakiem podważamy i zdejmujemy sprężynę.

1.jpg
1.jpg (247.39 KiB) Przeglądane 17545 razy


Wyciągamy blaszkę i uwalniamy giętki przewód hamulcowy z uchwytu.
Należy zwrócić uwagę na stan przewodów giętkich czy nie są spękane, sparciałe, oraz sztywnych czy nie są pordzewiałe. Być może będzie czekał nas ich wymiana.

2.jpg
2.jpg (170.27 KiB) Przeglądane 17545 razy


Wyciągamy kapturki ochronne (1) z prowadników zacisku i imbusem H7 wykręcamy prowadniki. W tym momencie możemy także spryskać odrdzewiaczem odpowietrznik (2) i kluczem płaskim 9mm spróbować go poluzować. Ściągamy zacisk wraz z klockami z tarczy. Jeśli tarcza ma spory rant możemy mieć problem żeby to zrobić, wtedy należy płaskim wkrętakiem spróbować cofnąć klocki.

3.jpg
3.jpg (229.88 KiB) Przeglądane 17545 razy

Re: Wymiana tarcz i klocków przednich ASTRA H Z14XEP 90KM

PostNapisane: 22 lip 2020, o 18:31
przez soltys_viara
Wyjmujemy klocki z zacisku i za pomocą drutu podwieszamy do nadwozia tak żeby nie wisiał na przewodzie hamulcowym. Ja miałem do dyspozycji taką podstawkę: (styropianowa lodówka turystyczna)

4.jpg
4.jpg (218.61 KiB) Przeglądane 17544 razy


Po zdjęciu zacisku spryskujemy odrdzewiaczem dwie śruby jarzma i nasadką 18mm odkręcamy je od zwrotnicy.

5.jpg
5.jpg (254.82 KiB) Przeglądane 17544 razy


Następnie imbusem H5 odkręcamy śrubę centrującą tarcze i ściągamy ją z piasty, można też wcześniej spryskać ją od tyłu odrdzewiaczem. Jeśli nie chce zejść musimy wspomóc się młotkiem.

6.jpg
6.jpg (103.18 KiB) Przeglądane 17544 razy

Re: Wymiana tarcz i klocków przednich ASTRA H Z14XEP 90KM

PostNapisane: 22 lip 2020, o 18:35
przez soltys_viara
Gdy mamy już wszystko rozłożone zabieramy się za czyszczenie. Zmywaczem do hamulców, papierem ściernym, szczotką drucianą czy „włosami murzyna” czyścimy z rdzy i brudu piastę, jarzmo i zacisk. Ja dodatkowo odtłuściłem wszystko benzyną ekstrakcyjną. Sprawdzamy stan osłon gumowych tłoczka hamulcowego, jeśli są spękane albo przepuszczają płyn, należy je wymienić a to wiąże się z demontażem zacisku i jego regeneracją. Na tyle ile możemy czyścimy bród spod osłony podważając ja bardzo delikatnie płaskim wkrętakiem.

Gdy mamy wszystko wyczyszczone należy cofnąć tłoczek. Ja miałem do dyspozycji przyrząd do cofanie tłoczków (do kupienia za ok 20zł). Montujemy przyrząd w zacisku i kręcimy. Przy wciskaniu tłoczka płyn hamulcowy cofa się do zbiorniczka więc należy sprawdzać jego stan i w razie potrzeby odessać strzykawką, uważając, ponieważ płyn jest żrący. Ja użyłem tutaj innego patentu. Na odpowietrznik naciągnąłem wężyk o średnicy wewnętrznej 6mm, drugi koniec przez otwór w nakrętce umieściłem w butelce z płynem hamulcowym, płynu powinno być tyle żeby wężyk był zanurzony w płynie. Butelkę umieściłem powyżej zacisku (ważne!) odkręciłem o ok pół obrotu odpowietrznik i wciskałem tłoczek. Płyn który mógł być w jakiś sposób zabrudzony nie cofał się dzięki temu do zbiorniczka a zlatywał do butelki. Odpowietrznik zakręcamy momentem 10Nm.

7.jpg
7.jpg (252.36 KiB) Przeglądane 17544 razy


8.jpg
8.jpg (183.07 KiB) Przeglądane 17544 razy


Jeśli mamy już cofnięty tłoczek składamy wszystko do kupy. Jeśli dysponujemy czujnikiem zegarowym możemy sprawdzić bicie boczne piasty i tarczy. Dla tarczy TIS podaje maksymalne dopuszczalne bicie 0,11mm. O tym jak to zrobić jest sporo poradników i filmików.

9.jpg
9.jpg (247.97 KiB) Przeglądane 17544 razy

Re: Wymiana tarcz i klocków przednich ASTRA H Z14XEP 90KM

PostNapisane: 22 lip 2020, o 18:40
przez soltys_viara
Zakładamy nową tarczę na piastę i przykręcamy śrubę centrującą momentem 7Nm. W zestawie z tarczami miałem nowe śruby. Jeśli nasza tarcza ma strzałki kierunkowe zakładamy tą tarczę na której strzałka będzie wskazywać kierunek do jazdy na wprost. Moje tarcze oznaczeń nie miały więc założyłem je tak jak poprzednie, montowane jeszcze w ASO, (chodzi mi tutaj o kierunek „żeberek”, tarcze nie są swoim lustrzanym odbiciem). Jeśli nie mamy tarcz powlekanych przed założeniem tarczy musimy z niej usunąć resztki smaru konserwującego i ją odtłuścić. Jeśli chcielibyśmy sprawdzić bicie boczne tarczy powlekanej to musimy najpierw zetrzeć z niej warstwę farby ochronnej czyli po prostu zamontować wszystko, przejechać się, zahamować raz i drugi żeby zetrzeć farbę.

Następnie przykręcamy jarzmo do zwrotnicy momentem 100Nm. Na śruby opcjonalnie możemy nałożyć klej do gwintów. Na powierzchnie prowadzące klocków możemy nałożyć cienką warstwę smaru. Ja użyłem tutaj smaru ATE Plastilube.

10.jpg
10.jpg (185 KiB) Przeglądane 17544 razy


Montujemy nowe klocki do zacisku, zwracając uwagę na strzałki (strzałka na zamontowanym w zacisku klocku musi wskazywać kierunek jazdy na wprost). Klocki które nie są montowane w tłoczku posiadają taśmę dwustronnie klejącą którą przed montażem należy zerwać i przykleić klocek do zacisku.

11.jpg
11.jpg (180.77 KiB) Przeglądane 17544 razy


12.jpg
12.jpg (175.86 KiB) Przeglądane 17544 razy

Re: Wymiana tarcz i klocków przednich ASTRA H Z14XEP 90KM

PostNapisane: 22 lip 2020, o 18:43
przez soltys_viara
Nakładamy zacisk na tarczę. Sprawdzamy gumowe osłony prowadników zacisku jak i same prowadniki, jeśli są w kiepskim stanie wymieniamy je. Ja prowadniki oczyściłem, nałożyłem świeży smar ATE Bremszylinder-paste. Prowadniki przykręcamy momentem 28Nm, powinniśmy także nałożyć na nieklej do gwintów. Wciskamy ochronne kapturki. Wciskamy przewód giętki do uchwytu w zwrotnicy i zabezpieczamy blaszką.

Zakładamy sprężynę. Jeśli występuje to montujemy czujnik zużycia klocków. Łapiemy koło śrubami, opuszczamy auto i przykręcamy koło na krzyż momentem 110Nm. Przed wyjechaniem na drogę wciskamy kilkakrotnie pedał hamulca żeby klocki ustawiły się względem tarczy. Sprawdzamy poziom płynu w zbiorniczku i ewentualnie dolewamy do poziomu max. Przez okres docierania hamulców czyli ok 200km unikamy gwałtownego hamowania.

Dziękuję za uwagę. ;)

13.jpg
13.jpg (166.64 KiB) Przeglądane 17544 razy