Wymiana oleju w skrzyni F13 ASTRA H Z14XEP
Napisane: 4 mar 2020, o 22:02
Poniżej przedstawiam opis wymiany oleju w skrzyni biegów jakiej dokonałem w aucie ASTRA H z silnikiem Z14XEP, manualna skrzynia biegów F13.
Z tego co będzie nam potrzebne:
Olej do skrzyni, do pustej skrzyni wchodzi go 1,6l więc trzeba kupić 2l. Ja zakupiłem oryginał GM czerwony 75W-85 API GL4
nr GM - 93165290
nr OPEL – 1940182
Uszczelka pokrywy mechanizmu różnicowego
nr GM - 90345227
nr OPEL - 370034
Klucz płasko-oczkowy 22mm do odkręcenia wyłącznika świateł cofania, ewentualnie długa nasadka 22mm
Nasadka 11mm do odkręcenia śrub pokrywy mechanizmu różnicowego
Klucz odgięty 13mm do odkręcenia korka kontrolnego poziomu oleju
Benzyna ekstrakcyjna
Płaski wkrętak
Ewentualnie klucz dynamometryczny.
Opis czynności:
Zaczynamy od spuszczenia starego oleju. W tym silniku nie ma do tego specjalnego korka spustowego więc należy to zrobić poprzez odkręcenia pokrywy mechanizmu różnicowego. Miałem do dyspozycji kanał więc sprawa prosta. Wchodzimy po auto i nasadką 11mm luzujemy 10 śrub.
Z tyłu, luzujemy trochę mniej a z przodu bardziej i olej sam zaczyna wypływać. Podstawiamy naczynie do zbierania oleju i czekamy aż olej przestanie się sączyć. Jeśli po poluzowaniu śrub pokrywa skleiła się z resztą możemy podważyć ją płaskim wkrętakiem.
Gdy olej przestanie już lecieć, odkręcamy wszystkie śruby do końca i zdejmujemy pokrywę, uważając by niewielka ilość oleju pozostał w samej pokrywie nie wylała się nam na głowę (pokrywa nie jest płaska, ma zagłębienie). Ujrzymy taki widok:
Warto przyjrzeć się samemu olejowi w jakim jest stanie i czy nie ma w nim opiłków metalu. To może nam powiedzieć dużo o stanie naszej skrzyni.
Czyścimy i odtłuszczamy benzyną miejsce styku pokrywy i skrzyni, jak i samą pokrywę. Usuwamy starą uszczelkę. U mnie była dość mocno przyklejona do pokrywy.
Po czyszczeniu, pokrywa i nowa uszczelka:
Po czyszczeniu przykręcamy pokrywę z nową uszczelką. Ja użyłem tutaj klucza dynamometrycznego i przykręciłem śruby z momentem 18Nm. Taką wartość podaje TIS.
Z tego co będzie nam potrzebne:
Olej do skrzyni, do pustej skrzyni wchodzi go 1,6l więc trzeba kupić 2l. Ja zakupiłem oryginał GM czerwony 75W-85 API GL4
nr GM - 93165290
nr OPEL – 1940182
Uszczelka pokrywy mechanizmu różnicowego
nr GM - 90345227
nr OPEL - 370034
Klucz płasko-oczkowy 22mm do odkręcenia wyłącznika świateł cofania, ewentualnie długa nasadka 22mm
Nasadka 11mm do odkręcenia śrub pokrywy mechanizmu różnicowego
Klucz odgięty 13mm do odkręcenia korka kontrolnego poziomu oleju
Benzyna ekstrakcyjna
Płaski wkrętak
Ewentualnie klucz dynamometryczny.
Opis czynności:
Zaczynamy od spuszczenia starego oleju. W tym silniku nie ma do tego specjalnego korka spustowego więc należy to zrobić poprzez odkręcenia pokrywy mechanizmu różnicowego. Miałem do dyspozycji kanał więc sprawa prosta. Wchodzimy po auto i nasadką 11mm luzujemy 10 śrub.
Z tyłu, luzujemy trochę mniej a z przodu bardziej i olej sam zaczyna wypływać. Podstawiamy naczynie do zbierania oleju i czekamy aż olej przestanie się sączyć. Jeśli po poluzowaniu śrub pokrywa skleiła się z resztą możemy podważyć ją płaskim wkrętakiem.
Gdy olej przestanie już lecieć, odkręcamy wszystkie śruby do końca i zdejmujemy pokrywę, uważając by niewielka ilość oleju pozostał w samej pokrywie nie wylała się nam na głowę (pokrywa nie jest płaska, ma zagłębienie). Ujrzymy taki widok:
Warto przyjrzeć się samemu olejowi w jakim jest stanie i czy nie ma w nim opiłków metalu. To może nam powiedzieć dużo o stanie naszej skrzyni.
Czyścimy i odtłuszczamy benzyną miejsce styku pokrywy i skrzyni, jak i samą pokrywę. Usuwamy starą uszczelkę. U mnie była dość mocno przyklejona do pokrywy.
Po czyszczeniu, pokrywa i nowa uszczelka:
Po czyszczeniu przykręcamy pokrywę z nową uszczelką. Ja użyłem tutaj klucza dynamometrycznego i przykręciłem śruby z momentem 18Nm. Taką wartość podaje TIS.