Opel Astra III


Przebieg licznik gości
Astra | porady | usterki | akcje serwisowe | forum | giełda | powiadomienia | kontakt | szukaj | o stronie

Czyszczenie zaworu EGR ASTRA H Z14XEP 90KM

Czyszczenie zaworu EGR ASTRA H Z14XEP 90KM

Postprzez soltys_viara » 3 maja 2021, o 12:32

Potrzebne będą:
- nowa uszczelka zaworu EGR nr GM 90531712
- nowa uszczelka rury recyrkulacji spalin nr GM 90531751
- 5l płynu chłodzącego nr GM 93160377 ewentualnie koncentrat płynu i woda demineralizowana (w układ wchodzi 5,6l)
- płaski wkrętak do poluzowania korka spustowego cieczy chłodzącej
- ok 30cm wężyka o średnicy wewnętrznej 10-11mm
- pojemnik min. 5l do zlania starego płynu
- klucz 10mm do klem akumulatora
- nasadka 13mm do uchwytu i podstawy akumulatora
- długa nasadka 13mm do nakrętki uchwytu transportowego silnika
- nasadka TORX E18 do uchwytu wiązki przewodów
- nasadka TORX E10 do zaworu EGR i rury recyrkulacji spalin
- małe obcinaczki boczne
- szczypce do opasek zaciskowych
- trytytki
- środek do czyszczenia EGR/Przepustnicy/ Turbo

Pracę zaczynamy od spuszczenia płynu chłodzącego. Odkręcamy korek zbiornika wyrównawczego. Zaglądamy pod auto, z lewej strony chłodnicy znajduję się korek spustowy i króciec, na który naciągamy wężyk. Podstawiamy naczynie do zbierania płynu i płaskim wkrętakiem odkręcamy korek.

1.jpg
1.jpg (230.49 KiB) Przeglądane 23862 razy


Po zlaniu płynu zakręcamy korek. Odłączmy klemy z akumulatora, nasadką 13mm odkręcamy uchwyt mocujący aku i go wyjmujemy.

2.jpg
2.jpg (239.3 KiB) Przeglądane 23862 razy


Również nasadką 13mm odkręcamy trzy śruby (1), obcinaczkami odcinamy dwie trytytki (2) uwalniamy przewód i wyjmujemy podstawę akumulatora.

3.jpg
3.jpg (233.56 KiB) Przeglądane 23862 razy
Ostatnio edytowano 23 mar 2024, o 22:42 przez soltys_viara, łącznie edytowano 1 raz
soltys_viara
Klubowicz
 
Posty: 173
Dołączył(a): 2 kwi 2019, o 06:33
Silnik: 1.4 Z14XEP

Re: Czyszczenie zaworu EGR ASTRA H Z14XEP 90KM

Postprzez soltys_viara » 3 maja 2021, o 12:34

Odblokowujemy i odpinamy wtyk przewodów modułu zapłonowego (1), zaworu EGR (2) , sondy lambda (3) tutaj wtyk wyjmujemy również z uchwytu, a następnie odkręcamy długą nasadką 13mm uchwyt transportowy silnika (4).

4.jpg
4.jpg (229.99 KiB) Przeglądane 23861 razy


Żeby tego dokonać należy najpierw obcinaczkami odciąć dwa plastikowe zatrzaski (1) które trzymają wiązkę przewodów i wyjąć ją z uchwytu, otrzymamy dopiero w ten sposób dostęp do nakrętki (2). Można próbować ścisnąć te zatrzaski jakimiś małymi szczypcami i je wypchnąć żeby ich nie uszkodzić i wykorzystać je ponownie do montażu wiązki. Mi to się nie udało a jeden zatrzask miałem już ucięty.

5.jpg
5.jpg (237.77 KiB) Przeglądane 23861 razy


Dla wygodniejszego dostępu można odczepić dwa węże gumowe od zbiorniczka wyrównawczego i je podczepić gdzieś z boku.

6.jpg
6.jpg (239.22 KiB) Przeglądane 23861 razy
Ostatnio edytowano 23 mar 2024, o 22:42 przez soltys_viara, łącznie edytowano 1 raz
soltys_viara
Klubowicz
 
Posty: 173
Dołączył(a): 2 kwi 2019, o 06:33
Silnik: 1.4 Z14XEP

Re: Czyszczenie zaworu EGR ASTRA H Z14XEP 90KM

Postprzez soltys_viara » 3 maja 2021, o 12:37

Następnie odkręcamy metalowy wspornik, który znajduje się poniżej zaworu EGR. Przymocowana jest do niego wiązka przewodów i dwa oczka z masą.
Odcinamy trytytkę (1) i nasadką TORX E18 odkręcamy dwie śruby (2) znajdują się one od spodu. Trzeba tutaj użyć albo przedłużki albo długiej nasadki.

7.jpg
7.jpg (229.11 KiB) Przeglądane 23861 razy


Następnie należy odblokować i odłączyć wtyk od sterownika silnika.

8.jpg
8.jpg (150.18 KiB) Przeglądane 23861 razy


Ze względu na to, że ciężko podejrzeć w jaki sposób odblokować i rozpiąć ten wtyk i trochę się z tym namęczyłem, poniżej instrukcja.

9.jpg
9.jpg (235.14 KiB) Przeglądane 23861 razy


Należy najpierw wcisnąć zabezpieczenie (strzałka na pierwszym zdjęciu) a następnie przesunąć blokadę i wyciągnąć wtyk.
soltys_viara
Klubowicz
 
Posty: 173
Dołączył(a): 2 kwi 2019, o 06:33
Silnik: 1.4 Z14XEP

Re: Czyszczenie zaworu EGR ASTRA H Z14XEP 90KM

Postprzez soltys_viara » 3 maja 2021, o 12:41

Teraz całą wiązkę przewodów odsuwamy na bok i mamy łatwy dostęp do zaworu EGR.
Ściskamy obejmę i ściągamy przewód chłodniczy (1), warto przedtem podłożyć szmatkę bo może trochę jeszcze pocieknąć. Nasadką TORX E10 odkręcamy dwie śruby (3) rury doprowadzającej spaliny do kolektora ssącego (na rysunku zaznaczona jest jedna, druga jest pod spodem). Tą samą nasadką odkręcamy cztery śruby zaworu EGR (2).

10.jpg
10.jpg (235.34 KiB) Przeglądane 23861 razy


Czyścimy zawór, odtłuszczamy miejsca pod uszczelkę i składamy wszystko w kolejności odwrotnej.

Dajemy nową uszczelkę pod EGR i przykręcamy śruby momentem 8Nm. Pod połączenie zaworu i rury też dajemy nową uszczelkę i przykręcamy także momentem 8Nm. Naciągamy przewód cieczy chłodzącej i zaciskamy obejmę. Wspornik, który znajduje się pod zaworem przykręcamy momentem 60Nm. Trytytkami łapiemy do niego wiązkę przewodów. Wpinamy i blokujemy wtyk do sterownika silnika. Uchwyt transportowy silnika przykręcamy momentem 20Nm. Mocujemy do niego trytytką wiązkę przewodów. Jeśli wcześniej ściągaliśmy przewody do zbiornika wyrównawczego to naciągamy je i zaciskamy obejmą. Podłączamy wtyk sondy lambda i montujemy w uchwycie, podłączamy wtyki od EGR i modułu zapłonowego. Przykręcamy podstawę akumulatora, trytytkami łapiemy do niego przewody, wkładamy akumulator, przykręcamy jego mocowanie i przykręcamy klemy.

Pozostaje tylko napełnić i odpowietrzyć układ chłodzenia. Sprawdzamy czy na pewno zakręciliśmy korek spustowy na dole chłodnicy. Nalewamy świeżego płynu do poziomu dolnego przewodu (strzałka) dochodzącego do zbiorniczka i zakręcamy korek. Nie sugerujcie się poziomem płynu na zdjęciu. Zdjęcie zrobione już po odpowietrzeniu i uzupełnieniu płynu do poziomu KALT/COLD i przejechaniu parunastu km.

11.jpg
11.jpg (237.9 KiB) Przeglądane 23861 razy


Uruchamiamy silnik, wyłączamy klimatyzację (w przypadku climatronica ustawiamy na tryb ECO). Rozgrzewamy silnik na biegu jałowym do momentu załączenia się wentylatora na pierwszy bieg. Po załączeniu wentylatora przez dwie minuty utrzymujemy obroty silnika na poziomie ok 2000 - 2500, w tym czasie następuje odpowietrzenie układu. Wyłączamy silnik i gdy ostygnie sprawdzamy poziom płynu i ewentualnie uzupełniamy do poziomu napisu KALT/COLD.

Dziękuję za uwagę :)
soltys_viara
Klubowicz
 
Posty: 173
Dołączył(a): 2 kwi 2019, o 06:33
Silnik: 1.4 Z14XEP

Re: Czyszczenie zaworu EGR ASTRA H Z14XEP 90KM

Postprzez admin » 3 maja 2021, o 21:13

Dziękujemy w imieniu służby :)
Avatar użytkownika
admin
Administrator
 
Posty: 91
Dołączył(a): 13 wrz 2011, o 13:50

Re: Czyszczenie zaworu EGR ASTRA H Z14XEP 90KM

Postprzez Arkady70 » 9 sty 2023, o 16:53

Można wrzucić na Porady!
Arkady70
Nauka jazdy
 
Posty: 2
Dołączył(a): 8 sty 2023, o 17:48
Silnik: 1.4 Z14XEP


Powrót do Manuale i literatura - czyli zrób to sam

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 8 gości

cron
stat4u