Opel Astra III


Przebieg licznik gości
Astra | porady | usterki | akcje serwisowe | forum | giełda | powiadomienia | kontakt | szukaj | o stronie

Błąd ECN111606 Z16XEP

Porady, problemy, opinie związanie z silnikami i ogólnie napędem benzynowym i LPG.

Moderator: piotii

Błąd ECN111606 Z16XEP

Postprzez mariusz7897 » 8 cze 2016, o 06:26

Witam, potrzebuję pomocy.

Podczas jazdy autostradą wyskoczył mi check engine błąd ECN111606 (P1116) Coolant Thermostat Valve Circuit Low Voltage Engine Cooling B-005.

Nie mogę go wykasować za pomocą OPCOMa. Sprawdziłem bezpieczniki od układu elektronicznego silnika i konektory. Termostat był wymieniany w lutym przez poprzedniego właściciela.Czy mogę coś jeszcze sprawdzić, czy czeka mnie ponowna wymiana termostatu? Silnik pracuje normalnie, temperatura otwarcia termostatu jest również prawidłowa.

Gdy silnik jest zimny nie zapala się kontrolka check engine, pojawił się również problem z rozruchem na gorącym silniku, po odłączeniu rozrusznika od silnika, silnik wskakuje na ok 1000rpm następnie obroty spadają do około 400rpm, potem wraca na 1000rpm. Trwa to 2-3 sekundy. Na zimnym silniku problem nie występuje.
mariusz7897
Kierowca
 
Posty: 21
Dołączył(a): 15 kwi 2016, o 21:32
Silnik: 1.6 Z16XEP

Re: Błąd ECN111606 Z16XEP

Postprzez mariusz7897 » 9 cze 2016, o 11:07

Jeszcze chciałbym dodać jedno pytanie, jak działa termostat elektroniczny/fazowy? Czy w silniku Z16XEP jest tylko jedna temperatura otwarcia termostatu (około 105 stopni), czy w zależności od obciążenia powinna być ona niższa?

W moim przypadku temperatura utrzymuje się w okolicach 105 stopni niezależnie od obciążenia. To by wyjaśniało dlaczego błąd pojawił się przy dużym obciążeniu (na autostradzie).
mariusz7897
Kierowca
 
Posty: 21
Dołączył(a): 15 kwi 2016, o 21:32
Silnik: 1.6 Z16XEP

Re: Błąd ECN111606 Z16XEP

Postprzez mariusz7897 » 11 cze 2016, o 15:32

Dzisiaj wykonałem kilka pomiarów i jestem przekonany, że wszystkie problemy są spowodowane grzałką w termostacie fazowym.

Zacznijmy o początku. Błąd pojawił się przy dużym obciążeniu - na autostradzie - kiedy to sterownik silnika chciał otworzyć wcześniej termostat poprzez wysterowanie grzałki, ale nie mógł. Wyskoczył błąd - za niskie napięcie w obwodzie grzałki, które mogło być spowodowane przerwaniem obwodu termostatu lub częściowym uszkodzeniu grzałki (wzrostem jej rezystancji). Nie było możliwości skasowanie błędu OPCOMem, ponieważ problem niskiego napięcia występował już cały czas, niezależnie od temperatury silnika.

Na początku sprawdziłem bezpiecznik od termostatu nr 26 w komorze silnika. Był OK. Potem czy wtyczki od termostatu i czujnika temperatury są dociśnięte. Następnie wpiąłem się na zimnym silniku multimetrem do grzałki termostatu aby zmierzyć jej oporność w funkcji temperatury. Oto wyniki:

7,2Mohm - 20C
1Mohm - 70C
0,56Mohm - 90C
0,45Mohm - 105C

Według postu z anglojęzycznego forum wartość rezystancji powinna wynosić tylko 15,5ohm.

Disconnect the plug from the thermostat, and check the power feed to the thermostat. Use a digital multimeter, and measure voltage between pin 1 (red/blue) and a good earth. With the ignition on you should read a healthy 12 to 14 volts. Next set resistance on the meter (0 to 200 ohms), and measure the resistance between the thermostat connector pins 1 and 2, the magic number is 15.5 ohms.
Źródło: http://www.vauxhallownersnetwork.co.uk/ ... 662/page-2

Zmierzyłem również napięcie na wtyczce wpinanej do termostatu, na wyłączonym silniku miałem równe 12V na włączonym równe 14V. Po podpięciu do wtyczki niewielkiego obciążenia (w moim przypadku wystarczył sam multimetr) problem z rozruchem gorącego silnika znikł. Samo odpięcie wtyczki nie usunie problemu ze startem. Nie potrafię tego wytłumaczyć, może ktoś wie?

Jeden z użytkowników zasugerował również sprawdzenie czujnika temperatury, przy około 20C oporność wynosiła 2,3kohm przy około 100C 205ohm. Wartości mieszczą się w zakresie dal typowego czujnika temperatury płynu chłodniczego.

Obrazek

Źródło: http://www.vag-podkarpacie.pl/viewtopic.php?p=255795

Dziękuję za pomoc, po wymianie termostatu na nowy potwierdzę czy problemy ustąpiły.
mariusz7897
Kierowca
 
Posty: 21
Dołączył(a): 15 kwi 2016, o 21:32
Silnik: 1.6 Z16XEP

Re: Błąd ECN111606 Z16XEP

Postprzez drahe » 12 cze 2016, o 11:08

Na pewno.
Grzałka ma stały opór.
drahe
Weteran
 
Posty: 599
Dołączył(a): 23 sie 2013, o 21:47
Lokalizacja: Zabrze
Silnik: 1.8 Z18XE

Re: Błąd ECN111606 Z16XEP

Postprzez mariusz7897 » 29 cze 2016, o 17:47

Po wymianie termostatu, check engine zniknął i dało się wykasować błąd.

Niestety problem z uruchamianiem silnika nadal występuje. Założyłem osobny temat na forum "Spadek obrotów zaraz po rozruchu z16xep" , bo widocznie przyczyna nie jest związana z błędem ECN111606.

Tak dla potwierdzenia: zmierzyłem oporność nowej grzałki termostatu wynosiła 15,5ohm, temperatura pracy silnika na autostradzie po wymianie wyniosła około 95 stopni, czyli termostat nie ma jednej temperatury otwarcia - 105 stopni.
mariusz7897
Kierowca
 
Posty: 21
Dołączył(a): 15 kwi 2016, o 21:32
Silnik: 1.6 Z16XEP


Powrót do Napęd, silniki benzynowe i LPG

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 26 gości

cron
stat4u