Opel Astra III


Przebieg licznik gości
Astra | porady | usterki | akcje serwisowe | forum | giełda | powiadomienia | kontakt | szukaj | o stronie

Czyszczenie / wymiana przepustnicy ASTRA H Z14XEP 90KM

Czyszczenie / wymiana przepustnicy ASTRA H Z14XEP 90KM

Postprzez soltys_viara » 17 wrz 2020, o 22:13

Czyszczenie / wymiana przepustnicy ASTRA H Z14XEP 90KM

Potrzebne będzie:
- Nowa uszczelka korpusu przepustnicy nr. GM 24420537
- Nasadka lub klucz płasko-oczkowy 7mm do odkręcenia obejm
- Bit/wkrętak torx T30 do odkręcenia przepustnicy
- Kombinerki / szczypce do opasek taśmowych
- Benzyna ekstrakcyjna lub inny specyfik do czyszczenia z nagaru I brudu
- Szmatki, pędzelek
- Opcjonalnie klucz dynamometryczny

Zaczynamy od poluzowania nasadką lub kluczem 7mm dwóch obejm na przewodzie dolotowym powietrza (na rys. nr. 1 przy przepływomierzu i nr. 2 przy króćcu przepustnicy). Następnie kombinerkami zsuwamy obejmę nr. 3 i ściągamy przewód odmy. Odczepiamy też z zaczepów przewód odpowietrzania zbiornika paliwa (4) I demontujemy uwolniony w ten sposób przewód dolotowy powietrza.

1.jpg
1.jpg (254.75 KiB) Przeglądane 12058 razy


Następnie odpinamy wiązkę przewodów (wciskamy z obu stron zatrzaski i ściągamy wtyczkę).

2.jpg
2.jpg (218.21 KiB) Przeglądane 12058 razy


Następnie podkładamy kawałek szmatki pod przewody płynu chłodzącego, kombinerkami zsuwamy obejmy 1 I 2 I ściągamy przewody z króćców, uważając na resztki płynu wylewającego się z przewodów. Uwaga płyn może być gorący i można się poparzyć!!! Przewody zaczepiamy gdzieś żeby nam nie przeszkadzały.

3.jpg
3.jpg (213.8 KiB) Przeglądane 12058 razy
soltys_viara
Klubowicz
 
Posty: 151
Dołączył(a): 2 kwi 2019, o 06:33
Silnik: 1.4 Z14XEP

Re: Czyszczenie / wymiana przepustnicy ASTRA H Z14XEP 90KM

Postprzez soltys_viara » 17 wrz 2020, o 22:15

Następnie wkrętakiem torx T30 odkręcamy cztery śruby I zdejmujemy przepustnice.

4.jpg
4.jpg (224.9 KiB) Przeglądane 12057 razy


Przepustnica od góry wyglądała całkiem czysto, natomiast od dołu była cała zanagarowana. Bierzemy pędzelek, szmatkę benzynę lub inny zmywacz I czyścimy wszystko dokładnie. Efekt poniżej:

5.jpg
5.jpg (245.55 KiB) Przeglądane 12057 razy


Po czyszczeniu składamy wszystko do kupy. Wyciągamy starą uszczelkę z kolektora ssącego I dajemy nową.

6.jpg
6.jpg (240.92 KiB) Przeglądane 12057 razy


Przepustnicę przykręcamy momentem 8Nm. Naciągamy przewody od płynu chłodniczego na króćce. Podpinamy wtyczkę. Nakładamy przewód dolotowy powietrza (należy zwrócić uwagę na wycięcia na przewodzie) I dokręcamy obejmy. Naciągamy przewód od odmy I blokujemy obejmą. Zaczepiamy przewód odpowietrzania zbiornika.
Ostatnio edytowano 17 wrz 2020, o 22:20 przez soltys_viara, łącznie edytowano 1 raz
soltys_viara
Klubowicz
 
Posty: 151
Dołączył(a): 2 kwi 2019, o 06:33
Silnik: 1.4 Z14XEP

Re: Czyszczenie / wymiana przepustnicy ASTRA H Z14XEP 90KM

Postprzez soltys_viara » 17 wrz 2020, o 22:18

Następnie należy przeprowadzić proces adaptacji przepustnicy, który polega na tym, że włączamy zapłon (nie wolno uruchomić silnika) na min 30s. Proces ten można usłyszeć, po włączeniu zapłonu otwieramy maskę i po parunastu sekundach z okolic przepustnicy będą słyszalne dźwięki tak jakby przełączanych styków.

Zalecane jest tez odpowietrzenie układu chłodzenia. Robimy to następująco:
- wyłączamy klimatyzację (w przypadku climatronica ustawiamy na tryb ECO)
- uzupełniamy poziom płynu do poziomu dolnego przewodu przy zbiorniku wyrównawczym
- zakręcamy korek zbiornika wyrównawczego
- uruchamiamy silnik
- utrzymując obroty silnika na poziomie maks 2500 rozgrzewamy go do momentu załączenia się wentylatora na pierwszy bieg
- po załączeniu wentylatora przez dwie minuty utrzymujemy obroty silnika na poziomie ok 2000 - 2500, w tym czasie następuje odpowietrzenie układu
- gasimy silnik I gdy ostygnie sprawdzamy poziom płynu, powinien sięgać do napisu KALT/COLD

Przy okazji czyszczenia przepustnicy można też od razu przeczyścić przewody od odmy. Zdejmujemy trzy obejmy i ściągamy dwa gumowe przewody.

odma.jpg
odma.jpg (234.29 KiB) Przeglądane 12057 razy


Drugi koniec tego cieńszego doprowadzony jest do kolektora ssącego, jest on porostu naciągnięty na króciec (nie ma tam żadnej obejmy). Grubszy z przewodów można próbować czyścić poprzez przeciągnięcie szmatki, z cieńszym to już nie przejdzie. Ja przeczyściłem je tak, że zatkałem jeden koniec przewodu palcem, przez drugi wlałem trochę benzyny ekstrakcyjnej, zatkałem i przelewałem kilka razy benzynę w wężu z jednego końca w drugi. Wylałem, nalałem czystej I powtórzyłem 2-3 razy. Po czyszczeniu naciągamy węże i obejmy i gotowe.

Dziękuję za uwagę :)
soltys_viara
Klubowicz
 
Posty: 151
Dołączył(a): 2 kwi 2019, o 06:33
Silnik: 1.4 Z14XEP


Powrót do Manuale i literatura - czyli zrób to sam

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 13 gości

stat4u