Strona 1 z 1

Astra 1,6XEP - naprawa 1-go biegu wentylatora chłodnicy

PostNapisane: 26 maja 2018, o 12:37
przez GrzesiekSz-n
Witam.

Zakładam nowy wątek, bo i naprawa niestandardowa.

A więc:
jak wielu użytkownikom Asterek przytrafiła mi się usterka 1-go biegu wentylatora chłodnicy.
W 1,6XEP są dwa biegi silnika wentylatora chłodnicy, pomimo, że cały układ elektryczny przystosowany jest do trzech (3 przekaźniki: nr 11,12,13; okablowanie, opornica z podwójnym uzwojeniem: 0,8 ohma / 0,7ohma - I i II bieg).
Sterownik podaje sygnał tylko do dwóch przekaźników, t.j. 12 i 13, a 11 nie pracuje w ogóle - sprawdzone prostym przyrządem na trzech ledach.
Zresztą pokazuje to schemat - zał.

Tak więc jedno uzwojenie opornicy pozostaje cały czas bezczynne i nie wypala się po czasie.
Jeżeli chcemy najprostszym sposobem i bezkosztowo reanimować opornicę wentylatora chłodnicy,
to odkręcamy opornicę od wentylatora (trzeba podnieść samochód i się pod nim położyć - dostęp dobry),
odkręcić obudowę opornicy (torx 20), otworzyć ją (podważając 2 x płaskim śrubokrętem i następnie zmostkować dwa środkowe piny).
Można na wszelki wypadek wyjąć przekaźnik 11 ze skrzynki bezpieczników, jak ktoś się obawia.
Cieszymy się pracą opornicy przez następne 10 lat :)

(ja niestety tak nie zrobiłem, odciąłem opornicę i zamontuję w jej miejsce oporniki mocy - opiszę w osobnym poście)