Opel Astra III


Przebieg licznik gości
Astra | porady | usterki | akcje serwisowe | forum | giełda | powiadomienia | kontakt | szukaj | o stronie

Wymiana tulei tylnej belki

Wymiana tulei tylnej belki

Postprzez Haifisch » 26 kwi 2015, o 19:33

Witam

Jest to mój pierwszy post, może pierwszy nie powinien być w tym a dziale ale i na to przyjdzie czas ;)
Tak więc w zeszłym tygodniu stałem się posiadaczem Astry H (o której nieco więcej opowiem w innym temacie) Przy zakupie wiedziałem, że są do wymiany tuleje tylnej belki bo tłukły niemiłosiernie na każdych nierównościach.
Z racji, że nie jest to jakoś bardzo skomplikowana wymiana zachęcam każdego, który ma z nimi problem do samodzielnego ich wymienienia.
Nie trzeba opuszczać całej belki - można to robić stronami i jest to moim zdaniem prostsza metoda.
Potrzebne narzędzia:
- torx 15
- nasadka 18
- WD 40
- młotek
- jakieś przecinaki, śrubokręty po których można bić
- lewarek (ja użylem żabe)
- materiał na ściągacz

Tak więc zaczynamy
1) Luzujemy śruby w kołach dźwigamy auto, podbudowujemy ładnie wysoko żeby mieć dobry dostęp, ściągamy koło.

2) Lewarkujemy sobie wahacz i odkręcamy górną śrubę amortyzatora
Obrazek

3) Wypinamy przewody hamulca ręcznego z uchwytów aby zapobiec ich zniszczeniu

4) Odkręcamy 3 śruby na których trzyma się łapa belki nasadowym torxem (bodajże 15)

5) Teraz możemy lewarkiem delikatnie opuszczać belkę do momentu aż spokojnie odkręcimy śrubę trzymającą tuleje.

6) Jak już odkręcimy tuleje możemy w nią spokojnie uderzać jakimś przecinakiem. Dobrym sposobem jest delikatne odgięcie tulei do wewnątrz i wbicie jakiegoś płaskiego śrubokręta na wylot między tuleje a jej siedzisko. Tak osłabiona tulejka powinna nam wyskoczyć po jakichś 5-10 min uderzania.

7) Czyścimy dokładnie papierem ściernym siedzenie nowej tulei i następnie smarujemy je jakąś wazeliną ewentualnie smarem.
Obrazek

8) Tuleja wchodzi w otwór bez oporów jakieś 3/4 swojej długości i od tego momentu potrzebny jest już ściągacz.
Zależało mi na czasie więc stworzyłem sobie na szybko swój własny z rzeczy jakie tylko miałem akurat pod ręką. Można oczywiście wszystko zrobić ładnie na wymiar. Ale jak mówie w moim przypadku nie liczyła się estetyka ale efekt ;)

Rurka ma wymiary 89x9mm
Śruba 12mm

Obrazek

Tutaj kolejność w jakiej zakładałem "ściągacz" ;)
Obrazek

Tu już na belce:

Obrazek

Całość składamy w odwrotnej kolejności nie zapominając na końcu wpuścić przewodów z ręcznego na ich stałe miejsce. Nie jest to może idealny poradnik, jakość zdjęć zobaczyłem dopiero na komputerze za co bardzo przepraszam ale myślę, że każdy powinien sobie z taką robotą bez problemu poradzić. Zaoszczędzone jakieś 100zł a jaka satysfakcja ;) Czas pracy jakieś 3h na strone tak na spokojnie wszystko. Wszelkie pytania zgłaszajcie poniżej.
Haifisch
Kierowca
 
Posty: 10
Dołączył(a): 26 kwi 2015, o 13:31
Lokalizacja: Żory
Silnik: 1.9 CDTI Z19DTH

Re: Wymiana tulei tylnej belki

Postprzez mlody010 » 5 paź 2016, o 13:28

Witam, mam do wymiany w swojej
Astra h kombi z 2008r
Tulej belki tylnej
Jakiej firmy kupić? Co polecacie ?
mlody010
Nauka jazdy
 
Posty: 3
Dołączył(a): 20 kwi 2016, o 18:42
Silnik: 1.7 CDTI Z17DTL

Re: Wymiana tulei tylnej belki

Postprzez Haifisch » 5 paź 2016, o 13:33

mlody010 napisał(a):Witam, mam do wymiany w swojej
Astra h kombi z 2008r
Tulej belki tylnej
Jakiej firmy kupić? Co polecacie ?


Lemforder lub Febi. Dlugo wytrzymają. Ja za swoje płaciłem około 98zł za sztuke.
Haifisch
Kierowca
 
Posty: 10
Dołączył(a): 26 kwi 2015, o 13:31
Lokalizacja: Żory
Silnik: 1.9 CDTI Z19DTH

Re: Wymiana tulei tylnej belki

Postprzez mlody010 » 5 paź 2016, o 13:44

Haifisch napisał(a):
mlody010 napisał(a):Witam, mam do wymiany w swojej
Astra h kombi z 2008r
Tulej belki tylnej
Jakiej firmy kupić? Co polecacie ?


Lemforder lub Febi. Dlugo wytrzymają. Ja za swoje płaciłem około 98zł za sztuke.



To która lepiej kupić?
mlody010
Nauka jazdy
 
Posty: 3
Dołączył(a): 20 kwi 2016, o 18:42
Silnik: 1.7 CDTI Z17DTL

Re: Wymiana tulei tylnej belki

Postprzez Haifisch » 5 paź 2016, o 13:49

Tu już się możesz sugerować ceną w sklepie bo obie marki to najwyższa półka;-)
Haifisch
Kierowca
 
Posty: 10
Dołączył(a): 26 kwi 2015, o 13:31
Lokalizacja: Żory
Silnik: 1.9 CDTI Z19DTH

Re: Wymiana tulei tylnej belki

Postprzez ocrmind » 30 gru 2017, o 08:52

Witajcie. Zainspirowany powyższym tutorialem postanowiłem sam wymienić tuleje w belce astry h. Muszę przyznać że nie jest to jednak aż tak prosta naprawa jakby mogło wynikać w powyższego tutoriala. Jeśli opuścimy belkę z jednej strony, mamy bardzo mało miejsca do pracy przy tulejce i robota jest ciężka. Więc ostrzegam. Garść porad z mojej perpektywy:
- ja ostatecznie zrzuciłem na ziemię całą belkę, bo łatwiej się przy niej pracuje a to tylko dodatkowe 20 minut w porównaniu do opuszczenia. odpinamy linkę ręcznego hamulca, odkręcamy jażmo hamulca od tarczy (i podwieszamy), odpinamy czujnik abs i belka jest rozbrojona, może iść w dół. belka trochę waży (ok 30kg) ale sam dałem radę ją wytachać z pod samochodu i wtachać z powrotem (a jestem programistą wagi piórkowej).

- guma w tulejece jest bardzo twarda i za razem plastyczna, ciężko się ją obrabia. Z pierwszą się męczyłem długo, drugą zdemontowałem w 20 minut mając opracowany sposób po pierwszej. Przede wszystkim potrzebujemy cienki brzeczot, przecinak i młotek. Wyjmujemy metalową część tulei ze środka. Następnie od środka belki, guma tuleji ma kształt półokręgu. Odcinamy półokrąg brzeszczotem. Następnie przekładamy brzeszczot przez środek tulei i w miejscu gdzie nie było gumowego pół okręgu zaczynamy piłować w kierunku zewnętrznym tuleji. Piłujemy całą gumę po czym piłujemy z wyczuciem metalową obejmę tuleji. W kolejnym kroku rozpoczynami piłowanie obok, tak aby po dojściu do granicy tuleji od pierszego piłowania dzielio nas 0,5cm maks. Następnie wydłubujemy 0,5cm gumy natomiast mocno osłabiony metalowy pierścień zaczynamy od krawędzi wybijać przecinakiem i młotkiem. Będzię się on zawijał do srodka, osłabiając tuleję. Po chwili tuleja wyskoczy z gniazda.

- wprasowanie tuleji nie jest proste i wymaga grubych stalowych płaskowników bądż dedykowanego ściągacza. Jeśli tuleja wejdzie nam krzywo, może się zakleszyć w połowie albo źle osadzić i będzie wtedy stracona. pamiętajcie żeby w miejscu wystąpienia gumowego półokręgu podłożyć na płasko metalowych płaskowników. płaskownik musi w całości pokrywać powierzchnią gniado tuleji, bo inaczej w pustej przestrzeni tuleja się odkrztałci. dobrze wyczyście i nasmarujecie gniazo. od samego początku musi iść równo.

Powodzenia.
ocrmind
Nauka jazdy
 
Posty: 1
Dołączył(a): 30 gru 2017, o 08:27
Silnik: 1.9 CDTI Z19DTH


Powrót do Manuale i literatura - czyli zrób to sam

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 12 gości

stat4u