Z16XER - Olej w płynie chłodniczym
Napisane: 18 lut 2020, o 15:28
Cześć,
Od 2013r. jestem posiadaczem Astry H z silnikiem Z16XER. Opiszę tutaj mój przypadek usterek związanych z tematem, z którymi walczyłem od 2016r i od przebiegu 107 kkm.
Objawy:
olej w zbiorniku wyrównawczym płynu chłodzącego
Podejrzenia:
1. uszczelka pod głowicą, ale brak przedmuchów spalin do układu chłodzenia, i brak wody w misce olejowej
2. pęknięty korpus, ale mało prawdopodobne i ostateczność
3. chłodniczka oleju, od tego zacząłem.
W warsztacie została zdemontowana i sprawdzona na szczelność chłodniczka oleju. Test wykazał jej uszkodzenie, więc wraz z kompletem uszczelek została wymieniona na nową, oryginalną GM.
Przy przebiegu 162 kkm usterka się powtórzyła. Objawy te same co poprzednio. Chłodniczka została zdemontowana i sprawdzona na szczelność. Test wykazał przebicie między strefą oleju a płynu chłodniczego, więc wraz z kompletem uszczelek została wymieniona na nową, tym razem na zamiennik f-my FEBI.
Przy przebiegu 171 kkm usterka się powtórzyła. Objawy te same co poprzednio. Chłodniczka ponownie została zdemontowana i sprawdzona na szczelność. Tym razem urządzenie okazało się szczelne, ale przebicie pomiędzy kanałami olejowymi i płynu chłodniczego wykazała uszczelka będąca na styku chłodniczki i obudowy filtra oleju. Została ona wymieniona na nową, oryginalną GM.
Przy przebiegu 186 kkm usterka się znowu powtórzyła. Objawy te same co poprzednio. Postanowiłem naprawę tej usterki połączyć z wymianą zestawu rozrządu i kół ZFR, które już od jakiegoś czasu dawały o sobie znać.
Mechanik, który wykonywał wymianę, po zdemontowaniu pokrywy rozrządu zauważył wyciek oleju z pod pokrywy pompy oleju, na której zamontowana jest także pompa płynu chłodniczego. Po rozebraniu okazało się , że wielka metalowa uszczelka znajdująca się pod pokrywą, nie posiadała (albo były w stanie rozkładu) gumowych wykładek stanowiących właściwy materiał uszczelniający na kanałach olejowych i wodnych (zdjęcie poniżej). Tym razem tą właśnie drogą olej dostawał się do płynu chłodniczego. Sama chłodniczka okazała się szczelna a uszczelki pod nią sprawne. Po wymianie wszystkich uszczelek na nowe usterka na razie ustąpiła. W tej chwili jeżdżę i obserwuję. Zobaczymy.
Jak widać na moim przykładzie, do standardowych dochodzi jeszcze jedna możliwa przyczyna pokazania się oleju w zbiorniku wyrównawczym.
Od 2013r. jestem posiadaczem Astry H z silnikiem Z16XER. Opiszę tutaj mój przypadek usterek związanych z tematem, z którymi walczyłem od 2016r i od przebiegu 107 kkm.
Objawy:
olej w zbiorniku wyrównawczym płynu chłodzącego
Podejrzenia:
1. uszczelka pod głowicą, ale brak przedmuchów spalin do układu chłodzenia, i brak wody w misce olejowej
2. pęknięty korpus, ale mało prawdopodobne i ostateczność
3. chłodniczka oleju, od tego zacząłem.
W warsztacie została zdemontowana i sprawdzona na szczelność chłodniczka oleju. Test wykazał jej uszkodzenie, więc wraz z kompletem uszczelek została wymieniona na nową, oryginalną GM.
Przy przebiegu 162 kkm usterka się powtórzyła. Objawy te same co poprzednio. Chłodniczka została zdemontowana i sprawdzona na szczelność. Test wykazał przebicie między strefą oleju a płynu chłodniczego, więc wraz z kompletem uszczelek została wymieniona na nową, tym razem na zamiennik f-my FEBI.
Przy przebiegu 171 kkm usterka się powtórzyła. Objawy te same co poprzednio. Chłodniczka ponownie została zdemontowana i sprawdzona na szczelność. Tym razem urządzenie okazało się szczelne, ale przebicie pomiędzy kanałami olejowymi i płynu chłodniczego wykazała uszczelka będąca na styku chłodniczki i obudowy filtra oleju. Została ona wymieniona na nową, oryginalną GM.
Przy przebiegu 186 kkm usterka się znowu powtórzyła. Objawy te same co poprzednio. Postanowiłem naprawę tej usterki połączyć z wymianą zestawu rozrządu i kół ZFR, które już od jakiegoś czasu dawały o sobie znać.
Mechanik, który wykonywał wymianę, po zdemontowaniu pokrywy rozrządu zauważył wyciek oleju z pod pokrywy pompy oleju, na której zamontowana jest także pompa płynu chłodniczego. Po rozebraniu okazało się , że wielka metalowa uszczelka znajdująca się pod pokrywą, nie posiadała (albo były w stanie rozkładu) gumowych wykładek stanowiących właściwy materiał uszczelniający na kanałach olejowych i wodnych (zdjęcie poniżej). Tym razem tą właśnie drogą olej dostawał się do płynu chłodniczego. Sama chłodniczka okazała się szczelna a uszczelki pod nią sprawne. Po wymianie wszystkich uszczelek na nowe usterka na razie ustąpiła. W tej chwili jeżdżę i obserwuję. Zobaczymy.
Jak widać na moim przykładzie, do standardowych dochodzi jeszcze jedna możliwa przyczyna pokazania się oleju w zbiorniku wyrównawczym.