Strona 1 z 1

silnik Z16XER stuki

PostNapisane: 8 sty 2013, o 17:56
przez ziołolipa
Witam.
Podczas uruchamiania silnika, po zgaśnięciu kontrolki ciśnienia oleju, słyszę metaliczny stuk przez około 1 - 1,5 sekundy, poczym stuki ustępują. Ale ostatnio nawet podczas jazdy usłyszałem te stuki. Zatrzymałem samochód oraz zgasiłem silnik i uruchomiłem go ponownie - stuki ustały. Gdy podniosę maskę podczas pierwszego uruchamiania to słyszę, że stuki te dochodzą z górnej części silnika, jakby z okolic głowicy. Jeżeli ktoś może mi coś poradzić byłbym bardzo wdzięczny. Tak na marginesie dodam, że jest to silnik 1,6 Z 16 EXR. Kupiłem samochód używany, na liczniku ma 70.000 km ale zapewne ma więcej przejechane rocznik 2009. Problemy zaczęły się gdy wymieniłem olej oraz świece w ASO Opla.
pozdrawiam

Re: silnik Z16XER stuki

PostNapisane: 16 mar 2013, o 13:30
przez ziołolipa
Widzę, że muszę sam sobie odpowiedzieć. Otóż wymieniłem koła napędu wałków rozrządu. Co prawda wystarczyło wymienioć tylko jedno, ale jest zasada jak wymieniać to zawsze pare. Trochę kosztowało, ale jest cicho.

Re: silnik Z16XER stuki

PostNapisane: 21 cze 2013, o 10:26
przez ulio
Witam ;) Niestety nasze autka rocznikowo są dość młode :D, owszem. Ale nic nie jest wieczne i będą odmawiały posłuszeństwa w naszych rękach będąc. Jak widzisz nikt nie chce pomóc, bo po prostu nikt tego jeszcze nie przerabiał w tym modelu. Ale przejdźmy do meritum. Posiadam Astrę H z końcówki 2008. Wersja kombi z silnikiem 16XER. Dlatego pozwoliłem sobie na ten post. Tak, że drogi kolego ziołolipa nie jesteś sam. Postaram się wyjaśnić skąd te stuki w rozrządzie.
Jak słusznie zauważyłeś silnik posiada zmienne fazy rozrządu zamiast zaworu EGR i turbiny, które spełniają podobną rolę(recyrkulacja spalin i przewietrzanie cylindrów). Zmienne fazy rozrządu wykorzystywane są w momencie, gdy dajesz przysłowiowego kopa silnikowi. Wtedy wałek zaworów dolotowych musi "przyspieszyć" aby cylindry dobrze napełniły się powietrzem. Musimy przecież tą moc skądś uzyskać. Całym procesem, czyli tym przyspieszaniem steruje wariator. On obraca o pewien kąt (zależny od dynamiki procesu spalania) wałek zaworów dolotowych w stosunku do wylotowych oraz wału korbowego. I to właśnie ten wariator daje taki stukot w momencie rozruchu silnika po dłuższym postoju. Dlaczego? Dlatego, że zasada działania wariatora opiera się o hydraulikę olejową. To właśnie ciśnienie oleju silnikowego w połączeniu z mechaniką wariatora zmienia fazy rozrządu. Dlatego też słyszymy te stuki dopóki wariator nie napełni się olejem silnikowym pod odpowiednim ciśnieniem. Jak słusznie zauważyłeś wystarczy wymienić to "jedno koło" i problem znika. Ale ja bym wymienił oba jednocześnie. Niestety muszę potwierdzić fakt, iż do wymiany wariatora, a raczej do ponownego ustawienia rozrządu trzeba mieć niestety odpowiednie blokady obu kół wałków plus blokada wału korbowego. Jak widać niepokojące stuki to nic innego jak zwyczajne zmęczenie materiału. Mam nadzieję, że problem opisałem w przystępny sposób. Pozdrawiam

Re: silnik Z16XER stuki

PostNapisane: 24 cze 2013, o 20:41
przez ziołolipa
Dziękuje za odpowiedź. Wymieniłem obydwa koła, w profesjonalnym warsztacie z diagnostyką komputerową i jak napisałem w pierwszym poście problem się rozwiązał. Z tym, że nie bardzo znałem zasadę działania tego mechanizmu. Znaczyło by to, że nieumiejętne stosowanie oleju silnikowego lub zaniedbanie obsługi silnika, może spowodować takie właśnie zakłócenia.
pozdrawiam

Re: silnik Z16XER stuki

PostNapisane: 13 lip 2014, o 21:09
przez awalasinski
na tę bolączkę polecam wyjęcie sitek z elektrozaworów sterujących rozrządem, to pomaga, ale na jak długo nie wiem :?: